Vägen till ett hälsosammare liv!

 

 

Behöver man lägga ner flera timmar träning om dagen för att hålla sig frisk och i vid god vigör? Nej det räcker med 20 minuter 3 ggr i vecka så optimerar vi våra kroppsliga funktioner!

Tänket är bara motsatt det logiska, less is more. Vi tar en tripp in i våra muskler för att förklara detta på rätt sätt: vi har tre viktiga muskelfibrer att ta hänsyn till.

  1. Långsamma fibrer med mycket syre och kapillärer och fler
    mitokondrier (musklernas kraftstationer) som omsätter energi. Joggare har mycket av dessa fibrer.
  2. Snabba fibrer som är 5 ggr snabbare än de långsamma och har färre och mer kompakta mitokondrier som används när vi gör temposkiften och styrkepåslag. Lagidrottare, såsom handbollsspelare och hockeyspelare har mycket av dessa fibrer.
  3. Supersnabba fibrer som används när vi arbetar utan syre i snabba rörelser. Idrottare som förlitar sig på ett fåtal explosiva moment, likt sprinters, har mycket av dessa fibrer.

Om vi bara väljer att springa på löpbandet så kommer typ 2 och 3 fibrerna att monteras ner och vi får mindre mängd muskler som bränner fett och skapar ett starkt immunförsvar. Om vi istället kör på så hög intensitet vi orkar under en kort period av 20 minuter t.ex TABATA så händer massor med positiva saker för vår kropp.

  • Förhöjd tillväxthormonproduktion , skapar muskulär tillväxt, stoppar åldrandet
  • Mindre kroppsfett
  • Stramare hud och mindre rynkor
  • Mer energi och högre sexuell lust
  • Ökad snabbhet

 

Om jag nu inte kan köra TABATA, vad göra då? En power walk i en kvart och sedan 10-15 ggr upp och ner för en 20 meters backe, total träning 30 minuter.
Förhöjd tillväxthormon skapar ju högre IGF-1 (ett hormon som ökar förbränningen) vilket dock inte är bra enligt viss forskning. Men hittar vi en balans mellan träning och kost så balanserar kroppen balansen  på IGF-1 på egen hand. För vi vill ha högt IGF-1 men endast i balans.

Detta fenomen skall jag förklara i kommande inlägg, då vi skall gå in djupare på hur det funkar i din kropp och knopp.

 

I hälsans tjänst

Mats Petersson