Tips under semestern – njut och kom tillbaka till jobbet med energi och kraft!

Livet går ut på att göra roliga saker!

Hur ska man orka en karriär, ett rikt familjeliv och samtidigt ha tid och energi för sig själv?

En rik vardag – vägen till effektivt arbete!

Mängder med studier visar återkommande på en dålig fysisk status hos nästan hälften av vår arbetsföra befolkning, vilket också ger direkt effekt på arbetet. Vad betyder detta för våra företags konkurrenskraft och produktivitet? Att en så pass stor grupp människor egentligen är producerande endast på halvtid är ju en skrämmande tanke. Vissa påvisar gärna att man kämpar sig genom arbetsdagen och det är precis vad man gör!

Denna ohälsa leder i sin tur till ökade sociala bekymmer med sämre kommunikation med nära och kära, ökat intag av snabbmat och kompensation i hjärnans belöningssystem med hjälp av socker eller i värsta fall alkohol.

Om vi istället tvärtom ökar vår förmåga till kraftuttag och därmed kan göra roliga saker med de som står oss närmast så blir följden att vi kommer tillbaka till arbetet med kraft och kreativitet och uträttar ett bättre jobb.

När nu semestern är här så försök att ta tillfället i akt och se till så din kropp får bästa möjliga behandling så du fixar nästa jobbsäsong lika bra som denna.

Här följer några tips du kan ta med dig in i ledigheten:

Håll rutinerna ”hyfsat”

Aktivera din kropp varje dag minst 30 minuter, detta skapar en naturlig balans i din kropp och håller igång kroppens ämnesomsättning så du kan unna dig lite extra.

Drick ordentligt med vatten så magen håller sig i balans och du slipper förstoppning.

När du nu har tid så testa 16/8 under 4 veckor på semestern, vilket innebär att du äter dagens första mål mat kl 12 men då skall det vara ordentligt med grönsaker och protein. Sedan får du äta mellanmål och middag men sluta kl 20 då du haft ett fönster på 8 timmar att äta på och sedan blir det fasta i 16 timmar med bara vatten.

Testa under 4 veckor att avstå från mjölmat och ät bara grönsaker och protein med extra intag av fett som smör och olja. Detta ger dig förstås möjlighet att äta gott och dricka något gott!

Ta det försiktigt med bag in box så det inte blir för mycket av det goda, drick extra mycket vatten. När du känner dig sugen på socker så drick lite extra vatten – det hjälper mer än man kan ana. Arbeta med bilder i hjärnan i form av att läsa i hängmattan eller under en palm.

Och till sist, glöm inte att kramas och ha lite sex, det är oerhört viktigt för vår hormonbalans och ser till att vi män håller prostatan i form och undviker problem.

Sköt om er och stor kram!

Mats Petersson

  ,