Nycklar till ett mycket hälsosammare liv

Låt oss försöka ge en lite lektion i biokemi och hur dess verkningar kan vara avgörande för vårt liv och välmående.

Vårt livsmönster har på ett dramatiskt sätt påverkat våra liv de senaste 30 åren, framför allt genom ändrade kostvanor och motionsvanor. Vi gör emellanåt pinsamma försök att skylla på våra gener och anförvanter som inte kan stå till svars eller förklara sig, när det i själva verket är våra livsmönster som är det största felet även om en genetisk koppling kan vara en katalysator till uppkommen sjukdom.

En artikel i Journal of Cancer Research visar att så mycket som var tredje Cancer sjukdom är direkt relaterad till övervikt.

Om vi då ser på statistiken av svårt överviktiga så har den ökat med 30 % hos vuxna sedan 1980. Än värre är det bland våra barn där ökningen är 50%, så om forskningen håller så kommer vi se en ökning av cancer hos våra barn, och det känns frustrerande att försöka ta in.

Vad är då problemet? Teknikutveckling, stillasittande, ekonomisk tillväxt?

 

Det är mycket mer invecklat, men som ofta, den geniala lösningen är enkel.

Vi lär oss i skolan om hur hormoner fungerar och dess verkningar i kroppen och knoppen. Idag skall vi prata om två stycken av dessa, insulin och leptin.

Man kan säga att dessa hormoner gör maten till liv i våra kroppar. Leptin produceras i våra fettceller och som pratar med din hjärna om hunger och mättnad, om hur mycket energi som finns tillgängligt och vad som skall göras med den.

Insulin är det hormon som transporterar in energi i såväl muskler som fettceller. Ibland så uppstår ett motstånd mot det egna hormonet och det framkallas av att vi fått ett långvarigt påslag för att det funnits för mycket energi att ta hand om eller mängden fettceller har ökat och bildar mer leptin som skriker, nu räcker det.

En överviktig person har mer leptin i kroppen som försöker få oss att äta mindre, men som bildar ett motstånd mot sig själv och istället skapar inflammatoriska processer i kroppen och med det ökad smärta.

Insulin fungerar på samma sätt, för mycket påslag under en lång tid skapar ett motstånd mot sig själv och kroppen föredrar att öppna fettcellerna för inlagring istället för muskler.

 

Vad är då den geniala men enkla lösningen?

Stora svängningar i insulin och leptin nivåer skapas av processad mat, enkla kolhydrater, socker i upplöst form. Avstå från halvfabrikat, läsk, mjölmat (vete), konstgjord fruktos, och välj istället rena produkter som grönsaker, närodlad frukt, bra fetter och protein från blandat animalisk och vegetarisk källa.

Sen är det bra att lära sig att hantera hunger med hjälp av lite fasta, typ 5:2 eller 16:8.

Detta göra att leptin och insulin nivåer balanseras och vi får mindre smärta, bättre viktkontroll och antagligen ett bättre skydd mot vår värsta fiende cancer.

Att vi sedan lägger till en motionsform som vi tycker om 3-4 ggr per vecka kommer att trimma receptorerna till dessa hormoner vi beskrivit och göra dessa än mer receptiva och” garantera” ett rikare liv.

 

Du kommer senare att kunna följa mig under ett 28 dagars program där jag hjälper dig på rätt väg, utifrån ditt startläge och dina ambitioner.

I hälsans tjänst

Mats Petersson