Motivation kommer inifrån och inte från någon annan!

Har du kört igång höstarbetet och känner att det är full fart, men motivationen har inte räckt till för att få riktig fart i träningen? Att bli motiverad kommer från dina egna celler och hormoner och inte från att någon annan piskar dig framåt. Du kan däremot bli stimulerad till en egen motivation men det är fortfarande upp till dig att bli motiverad. Det fina i detta resonemang är att du kan styra dina egna tankar och känslor till att skapa motivation och belöningen känns så oerhört mycket skönare.

Jag hjälper dig på vägen genom att lista vad du behöver göra.

1/ Sätt av konkret tid: Avtala med dig själv när det passar att göra det du vill, vare sig det är att dansa zumba, spela badminton eller gå på ett crossfit pass. Skriv in i schemat när du skall och håll det, du kommer att känna stolthet hur viktig du är när annat får stå åt sidan för att du skall träna och det gynnar din mentala balans och dina hormoner.
Är du typen som säger att du skall när du får tid så kommer du aldrig att komma till.

2/ Sätt upp ett mål: Att ha ett mål ger kroppen en belöning att den tid du lägger ner är betydelsefull och betyder någonting. Ta en sträcka om 3-5 km och promenera i rask takt på tid, om 28 dagar skall du ta samma sträcka igen och du har garanterat minskat tidsåtgången med några minuter, vilket betyder att du höjt din fysiska kapacitet.
Vill du sätta ett barriärbrytande mål så kan det vara kopplat till något stort på längre sikt såsom att sluta med blodtrycksmedicin eller gå ner 10 kg i vikt. Barriärbrytande mål innebär en enorm förändring i ditt liv men som kräver ett stort mått av motivation. På vägen måste du då ha små realistiska mål som belönar din kropp att fortsätta. En sak är säker, din kropp älskar att bli belönad.

3/ Skaffa en träningskompis: Är du en ensamvarg så kan en träningsdagbok vara din kompis och då kommer du inte heller undan utan du måste fylla i där det är tänkt. Det personliga mötet med en kompis är väldigt utvecklande och skapar balans i hjärnans belöningssystem när man peppar varandra. Du skall se att saknaden blir snabbt kännbar om kompisen blir sjuk eller på tjänsteresa. Att ge kollegan en boost i form av high five eller bjuda på lunch skapar hormonella reaktioner i kroppen som utvecklar vårt känsloliv både i arbete och privat.

4/ Ge dig själv en belöning: Att träna sig själv i att ta emot en belöning är oerhört viktigt. Tänk att du startar din träningsresa i morgon och räknar 28 dagar framåt, tar ditt mål som sikte att ha tränat 3 ggr i veckan och nått en 10 % kapacitets ökning, då bjuder du dig själv på en spa eftermiddag eller fixa naglarna, håret eller en dyr flaska vin. Detta är bara för dig, för att du varit duktig och snäll mot dig själv, det är inte egoistisk utan det är ett måste för att kunna ge av sig själv till andra.
Denna belöning åt din självkänsla syns inte bara på cellnivå utan andra ser det också.

5/ Ha det riktigt kul: Det är viktigt att förknippa träningen med glädje och inte pina. Längtar man tills att passet är över så skall du hitta på någon annan form av träning, kanske klättring eller badminton är din grej. Det skall vara kul att sätta av tid till detta viktiga moment annars hittar kroppen snabbt på ursäkter som tar över motivationen.
Att förknippa detta med roliga tankar gör att alla dina bästa sidor kommer fram och du utvecklas och skapar kraft och lust både på jobbet och hemma.

I hälsans tjänst
Mats Petersson

  ,