Listan på supermat du inte vill vara utan!

Varför är det så att kroppen hellre vill ha skräp när man mår lite sämre och sedan vill man ha nyttigheter när man tränar och är stark? Det är förstås kopplat till hjärnans belöningssystem som tycker lite synd om dig när du mår dåligt och när du sedan mår super så behöver kroppen mindre av de substanser som triggar belöning, tex socker och alkohol.

Idag skall vi lista supermat som vi skall försöka få i oss varje vecka i lämplig mängd.

Genom att plocka in en del av dessa varje dag så får du bättre upptag av näringen i kroppen, du får bättre förbränning, mer energi, du utnyttjar näringen bättre och behöver äta mindre och sist men inte minst du håller dig frisk och stark länge.

1/ Tomater

Helst organiska, är sprängfullt med lykopene vilket är en kraftig antioxidant och som anses minska risken för cancer och stroke.

2/ Avocado

Innehåller fleromättade fetter som kroppen använder som energi och som hjälper kroppen att ta upp fettlösliga ämnen som vitaminer. Avocado anses minska inflammationer, minska kolesterol i blodet och har en hög mättnad som gör att man avstår från skräp.

3/Bär

Jordgubbar och blåbär skyddar hjärtat och förbättrar insulinkänsligheten. Blåbär och havtorn har en antiinflammatorisk effekt i tarmen, så bär kan vara till hjälp när man skall reparera tarmen efter sjukdom. Omega 7 i havtorn bygger upp tarmslemhinnan.

4/Gurka

Det är väl bara vatten, men så är inte fallet utan den innehåller bra med salter som balanserar dina mineraler i kroppen och ger dig vitamin B5 som är viktigt för energiomsättningen vid viktkontroll. Den hjälper kroppen att bli av med gifter och balansera vätskan vid ödem.

 5/Grönt

Sallad, spenat, broccoli, solrosfrön, groddar, kål verkar ha ett stort skyddande effekt mot mängder med sjukdomar. Dessa grödor innehåller mycket syre och därigenom motverkar de mycket skador, när sjukdom alstras mest i syrefattig miljö.

Samma sak gäller för ph-balans där dessa grönsaker skapar bra miljö för balans och där trivs varken tumörer eller dåliga bakterier.

 6/ Bra fetter

Olivolja

Kokosfett, kallpressad

Kokosmjölk

Avocado

Ägg, ekologiska frigående höns

Nötter, i de flesta former

Fisk, sardiner, makrill och lax (odlad är tveksam men den har 50 % sämre omega 3)

 

Bygg nu ditt eget skafferi ut efter tillgång och säsong, så fixar vi vinterns kräksjuka och influensa.

Det är 4 veckor tills det vänder och blir ljusare igen.

 

Hälsningar

Mats