Låt träningen förändra ditt liv!

När jag igår på måndagsförmiddagen startade veckan med ett träningspass på vårt lokala gym tillsammans med hustru och några morgontrötta kompisar, så slår det mig hur skönt det känns med måndag och att kroppen får komma i fas efter några dagars ledighet. Hur det kommer sig att man tar sig an veckans arbete med kraft och lust och att de kreativa processerna i hjärnan startar omedelbart.

Låt mig förklara hur du kan förändra hela ditt liv på ett enkelt sätt genom att bara satsa lite på dig själv. Leta upp den lokala träningsanläggningen och prata med dem vad de har att erbjuda i gruppträning, gärna med vikter och kroppen som motstånd. En bra PT som peppar är helt avgörande för att få igång systemet, så hitta någon som passar din person. Om du lägger in olika typ av pass med styrka och kondition som grundtema så tar det inte mer än 8-10 veckor för att förändra ditt liv och med det menar jag på de flesta plan, fysiskt såväl som mentalt. Man ser fler möjligheter till arbete och framgång, lättare att bli nöjd med sin tillvaro, känna lycka och inte minst sexuell tillfredställelse.

Här skall jag berätta lite mer vad som händer:

När musklerna får arbeta så utvinns mer energi och då krävs mer syre vilket gör att hjärtat får jobba och skapa denna balans.

Musklernas energiverk, mitokondrier förnyas vid träning så att vi håller oss unga och fräscha och det motverkar svåra sjukdomar som cancer. Därför är styrketräning den överlägset bästa när det gäller att hålla sig ung i kropp o knopp.

Lungorna får arbeta hårt för att förse kroppen med tillräcklig mängd syre och blir därmed starkare och vitala.

Hjärtat som nu tränas för att syresätta kroppen kommer att i viloläge göra av med mindre antal slag och därmed sparas under större delen av dygnet.

Träningen gör att kroppen skapar fler blodkärl som skall förse kroppen med syre och detta ger lägre blodtryck.

Mer syre till varje cell skapar större fokus och träningen i sig har visat sig ge nya celler i hjärnan, vilket sammantaget ger bättre minne och inlärning.

Hela denna process triggar större receptivitet och produktion av neurotransmittorer endorphin, dopamin, serotonin och gaba. Dessa har en betydande roll i belöningssystemet och i din mentala balans och därmed det bästa sättet att motverka depression. Här är ju också magen och dess balans en påverkande faktor som du kan läsa om i ett tidigare inlägg.

Motverkar åldrandet på leder och bentäthet, såväl som neuroner i hjärnan som nyskapas och vi håller oss unga länge.

Sex som en fin krydda i livet kan bibehållas på en god nivå under lång tid, då träningen skapar hormonell balans som i sin tur ger god genomblödning i de aktuella organen och lusten infinner sig om man orkar och dessutom är glad.

Tillbaks till vad som skall göras:

Satsa 3 månader på dig själv med ett ledarlett träningspass på lokal anläggning och en bra personlig tränare.

Kör 3-4 pass i veckan blandat styrka, kondition och kroppen som belastning eller lite vikter.

Om du nu inte vill gå på gemensamhetsträning utan absolut skall vara en ensamvarg, så går det också. Då kör du samma 3-4 pass i vecka enligt 45 minuters principen.

Börja med 20 minuter rask promenad, sedan tar du en backe på 30 meter och kör maxfart upp och ner 10 ggr. Därefter kör du 5 övningar styrka fördelat på plankan, armhävning, benböj, situps och utfallssteg. Kör dessa 3 gånger 12.

Under samma 3 månader följer du mitt kostschema på periodisk fasta också så blir succén given.

I hälsans tjänst

Mats Petersson

 

 

  ,