Kroniskt trött, deprimerad eller bara en formsvacka!

Så här i slutet av november när solen inte kommer över trädtopparna och man känner lite till mans för att bara dra en filt över sig i soffan och äta godis. Då kanske det är på sin plats att titta på alternativ för att skapa ny energi till våra hösttrötta kroppar.

Just i november då jag reser mycket och föreläser runt om i landet så träffar jag människor som vittnar om oerhörd trötthet, deppighet och även mycket infektioner.

Jag skall idag försöka ge min syn på dessa olika tillstånd och även ge mig på att försöka ställa saker tillrätta igen.

Att vara kroniskt trött ger symtom som dessa:

  • Muskelvärk
  • Ledvärk
  • Problem att sitta upprätt
  • Feber, frusenhet, halsont
  • Svullna körtlar
  • Allergier mot mat och dofter
  • Irritation och humörsvängningar
  • Svår huvudvärk

Problemet sitter då ända in på mitokondrienivå, inne i cellen där din energi skapas av ditförd näring och enzymer. När man känner denna oerhörda trötthet så är alltså felet inte i ditt huvud och det hjälper inte med att tänka positivt utan vi måste starta med att ändra biokemin i din minsta beståndsdel cellkärnan.

För att få ut energi ur cellerna så skall en kemisk process ske inne i mitokondrien då ATP bildas och ger oss både kraft och lust, plus att den bygger viktiga DNA.

Stress, dålig kost, långvariga magproblem kan skapa problem med fria radikaler som förstör processen inne i cellens energiverk. Då ansamlas där gifter och slaggprodukter som omöjliggör att ny energi skapas och man hamnar i en återvändsgränd.

Vad skall man göra nu då?

Q10 eller Ubiquinol är ett starkt coenzym och antioxidant som hjälper cellen att bilda nya ATP- energimolekyler.

D-ribose 3-5 gr/dag skapar nya ATP och hjälper kroppen att bygga DNA och RNA.

Glutathion är kroppens starkaste antioxidant som tar bort de gifter som orsakat stopp i maskineriet.

Det finns också ett klart samband mellan kronisk trötthet och matsmältningsbekymmer såsom IBS och svamp. Så en grund med rätt kost och bra matsmältning med extra probiotika är ett måste för att få bukt med problemet.

Kosten kan med fördel styras med periodisk fasta (se andra inlägg) och bör fokuseras på följande:

  • Grönsaker, broccoli, kål.
  • Ägg, kyckling.
  • Solrosfrön, kanel, kardemumma.
  • Vassleprotein.
  • Avstå från processad mat och enkla kolhydrater.

Träning: Väldigt försiktig träning som promenad eller yoga.

Vad som också skall beaktas är hur binjurar mår där vi tillverkar kortisol för kroppens omsättning av näring till alla celler. Om binjurarna blir utmattade så kommer inte näringen ut till cellerna och hela processen stannar. Men detta skall inte förväxlas med depression utan är en fysisk obalans. Om sedan magen är ur slag så producerar ju inte kroppen själv de signalsubstanser som skall skapa vår mentala balans och så är kaoset komplett.

En riktig trötthet är inte att leka med utan kräver ett gediget arbete i kanske ett år för att återställa balansen i cellerna. Om man nu har en kombination av kronisk trötthet och magbekymmer med efterföljande depression, vad skall man då göra?

Börja med det biokemiska som jag förklarat i kombination med att städa i tarmen för att hjälpa igång produktion av signalsubstanser till hjärnan. Försök att klara dig utan medicin som ofta bara ställer till med mer problem och ger andra biverkningar.

Socialstyrelsen skriver även att första valet vid depression skall vara KBT, så att få hjälp av någon som sätter saker och ting i struktur och benar ut tankar och känslor.

Efter hand som kroppen återfår energin, vilket kan ta 6 månader om det varit illa, så skall vi öka uttaget av energi ur kroppen med hjälp av ökad träning.

Det bästa här har visat sig vara träning med handledning 3 gånger i veckan i 30-45 minuter.

Som avslutning så tänker vi en extra gång på magen och beaktar att försämrad balans på våra bakterier i tarmen ligger till grund för 170 olika sjukdomar runt om i kroppen.

Så tänk på vad du stoppar i dig och var rädd om magen.

Hälsningar

Mats

 

  , ,