Detta år är ditt år- 10 tips för ett lyckat 2015

Så här på årets första dag är det väl på sin plats att summera lite vad jag skrivit under 2014 och komma med lite tips för att hjälpa till med nyårslöftet.

Det som alltid ligger närmast till hands att avge som löfte är något som ligger en närmast, såsom fysiken eller en belastning t ex rökning eller gå ner i vikt.

Jag börjar året med att lista de 10 bästa råden för totalhälsa under 2015:

 

1/ Magen kanske är det viktigaste av alla tips. Går du på toa oregelbundet eller har du ont ganska ofta så måste du få hjälp med detta.

När vi stressar eller blir överviktiga så ökar mängden dåliga tarmbakterier och direkt så blir immunförsvaret sämre i vår kropp varför det är viktigt att balansera detta under 2015 för optimal hälsa.

Ät mer grönsaker och varför inte mjölksyrade som innehåller tonvis med nyttiga bakterier som jobbar för din kropp.

2/ Känslor är direkt kopplade till din mage, därför kan vi ibland få fjärilar i magen när vi ser någon vi tycker om. Likaså tvärtom, när vi äter för mycket onyttigt runt storhelger så kan det framkalla olustkänslor och kan förknippas med något som hänt under året eller tidigare i livet. Så för nästa år, för att bli lycklig skall magen vara i balans.

3/ Ge kosten en rivstart i januari med en sockerrensning eller detox eller varför inte en snövit månad. Bestäm hur månaden skall vara när det kommer till kosten och håll det stenhårt i 28 dagar och det gör underverk. Drick tillräckligt med vatten så skapar kroppen en fin balans, sikta på 1,5 liter per dag.

4/ Träningen skall startas direkt till helgen med att få igång 3 typer av muskelfibrer. För det krävs olika former av aktivitet. En är att få igång syresättningen med promenader, nästa är att köra lite intervall i backarna när du promenerat, 5 ggr upp och ner för en 25 meters backe. Den tredje fibern får du igång med lite styrketräning efter promenaden.

5/ Plocka bort så mycket socker som möjligt för det ställer till det för oss i stor utsträckning. Tänk dig läskindustrin hur dom ser till att få sälja mer volymer. Koffein finns det numer i många drycker där ute, det är vätskedrivande och att man sedan häller i en rejäl skvätt salt i drycken gör att hjärnans törstcentrum triggas att säga till dig att dricka mer. Nu är ju drycken salt och då måste man kompensera detta med att hälla i socker eller sötningsmedel, allt för att öka försäljningen och du bara får sämre hälsa.

6/ Se till att öka intaget av bra fetter från oljor, kokos, fisk, avocado, nötter och frön. Detta skapar bra balans i kroppen och så länge du äter dessa fetter och inte transfetter som bakverk och snacks så finns inget som skapar negativa förutsättningar i din kropp.

7/ Sov ordentligt. Det är kanske den näst viktigaste av alla tips idag. Det är när du sover som du hämtar kraften och kreativiteten till vardagsgöromål. Gå tillbaks till mitt inlägg om sömnen och läs mina 25 tips för god nattsömn.

8/ Bättre syresättning, är lika viktigt för en frisk kropp och det enda sättet för att få till detta är att pressa kroppen lite så att hjärtat får jobba. Gå in på min hemsida och gör steptestet och se vad du har som start på nya året. Eller så går du 5 km så raskt du kan och klocka en tid, är det under 50 minuter så är du godkänd, men vi kan lite till. Går du över 60 minuter så är du inte godkänd. Nytt test till påsk och du får en överraskning hur lätt det var.

9/ Kontemplation är ordet för 2015 då vi tänker på oss själva, gör något bara för dig. Gå på vernissage, fiska, sjung, meditera men det är du som skall må gott för då är det sedan lättare att ge till andra.

10/ Har du nu gjort en del av åtgärderna med din egen hälsa och t ex gått ner i vikt eller slutat röka så ge dig själv en belöning i form av en resa eller en spa behandling eller varför inte ett teaterbesök för dig och din partner.

Om vi inte är rädda om den kropp vi har vart skall vi då bo.

Gott Nytt År!

Mats