Bli lycklig – bara genom att tänka till!

Under våren har vi genomfört något vi kallar MatsRace med sammanlagt 1500 personer. Det slog oss att ett 30-tal av deltagarna var innan starten av MatsRace sjukskrivna för depression eller utmattning. Av dessa har nu 90 % återgått till arbete efter 10 veckors fokusering på träning, kost och välmående – ett genomfört MatsRace. Jag bestämde mig för att under semestern titta lite mer ingående på detta och fundera vad som varit de mest påverkande faktorerna till detta resultat. Är det så att detta stämmer i en större grupp än bara 30 personer så är det slående att inte vården gör denna billiga och effektfulla behandling utan biverkningar. Häng med och förhoppningsvis förstå hur det hänger samman.

För bara 15 år sedan skrev man att större delen av våra sjukdomar berodde på genetiskt ärftliga faktorer. Idag vet man bättre och forskarna menar att endast 10% beror på ärftlighet och 90% beror på miljö, kost, tankar och känslor.

Jag träffar i mitt arbete dagligen människor som bär på ångest, oro och konstant trötthet, vilket är kopplat till faktorerna kost och miljö. Det sätt som detta behandlas på i dagens samhälle är ofta med medicinering via SSRI- preparat vilket är serotonin i kemisk form som primärt skall hjälpa kroppen att komma till ro och sekundärt utsöndra sömnhormon så vi får sova och reparera oss. Nu visar det sig i studier att med för mycket av denna medicin cirkulerande i blodet så kan ångest och oro öka istället för att minska och det var ju inte vad det var tänkt. För om man intar en återupptagshämmare, som det kallas, så plockar inte kroppens celler upp det serotonin som är över utan det blir kvar i blodet och cirkulerar för att sedan fyllas på med ny-producerat och där verkar det som problemet sitter, att ångest och oro faktiskt kan öka i stället för att minska av medicinen.

På senare tid har mikrober eller nyttiga bakterier visat sig ha en viktig roll i den genetiska påverkan. Dessa påverkas i hög grad av din kost, livsstil och belastning av gifter och antibiotika. Probiotika bildas av vattenlösliga fibrer från grönsaker och frukt som fermenteras(mjölksyras) i din tarm och när denna balans av nyttiga bakterier upprätthålls bildar tarmen den största delen av serotonin och dopamin som din kropp behöver. Där av resultaten med att de flesta jag träffat som har ångest också har stora problem med magen och sin matsmältning. I dagens snabba tempo och för mycket dålig kost med överdrivet intag av socker, stärkelse och sötningsmedel så faller blodsockret snabbt som ett svar på högt insulin påslag. Detta svarar hjärnan på med att utsöndra glutamat som skapar mer oro, ångest, ilska och till och med panik. Kroppen svar på denna reaktion blir att jaga efter mer socker…

Åtgärder

Nu återkopplar vi till min grupp i MatsRace och ser om vi kan reda ut den här soppan eller om det bara är en tillfällighet.

Vad flertalet av dessa deltagare gjorde var att börja med att rensa bort socker under en 28 dagars kur som ingick i programmet. Där fick vi bort en accelerator till ångesten och oron, på bara 28 dagar. Sedan plockade vi in mycket nyttig mat med probiotiska inslag och i flera fall även kosttillskott med lactobakterier, för att hjälpa kroppen med den egna produktionen av Serotonin och Dopamin. För att hjälpa kroppens receptorer för dessa signalsubstanser att ta emot effektivare så finns det ett överlägset sätt och det är motion varje dag och det har dessa deltagare verkligen anammat.

När sedan kroppen är i balans mellan Serotonin och Dopamin så svarar kroppen med att utsöndra GABA som ger kroppen lugn och ro och dämpar ångest och negativa signaler.

Jag skall göra en ny kontrollkörning i höst så får vi se om systemet fungerar och helt utan kemiska preparat.

Vill du prova själv så kommer här en bra körplan, men gör det i samråd med din läkare och var försiktig.

  • Ta bort all stärkelse mat i 28 dagar.
  • Ta bort allt socker.
  • Köp ett bra probiotika tillskott, 50 miljoner bakterier.
  • Ät mycket grönsaker och rent protein som fisk eller fågel.
  • Få in 30 minuter träning varje dag, blandat muskler och kondition.
  • Ta lite extra D- vitamin under hösten, 2000-4000 IE per dag.
  • Salta med Himalaya salt och inget industriellt tvättat skräp. Saltet finns på vanliga affärer och innehåller 80 micro nutrienter som är viktiga för vår hälsa.
  • Ta lite B-12 som tillskott, det har en gynnsam effekt på mental stabilitet.

Kan det vara så enkelt?

Varför skall man då plocka i sig massor med mediciner om det går att lösa på naturlig väg. Nu finns det ju faktiskt personer som helt blåst rent på sitt serotonin i kroppen och inte klarar sig och då måste man förstås hjälpa kroppen på traven men jag anser att man då parallellt skall köra på detta system för att så småningom låta kroppen ta över ansvaret. Eller haka på i nästa MatsRace som startar den 7 september.

Än en gång, var försiktig och ge akt på kroppens signaler.

Trevlig helg i ett somrigt Sverige.

/Mats

  ,