Vägen till ett hälsosammare liv!

 

 

Behöver man lägga ner flera timmar träning om dagen för att hålla sig frisk och i vid god vigör? Nej det räcker med 20 minuter 3 ggr i vecka så optimerar vi våra kroppsliga funktioner. Tänket är bara motsatt det logiska, less is more.

 

Vi tar en tripp in i våra muskler för att förklara detta på rätt sätt: vi har tre viktiga muskelfibrer att ta hänsyn till.

  1. Långsamma fibrer med mycket syre och kapillärer och fler mitokondrier som omsätter energi. Joggare har mycket av dessa fibrer.
  2. Snabba fibrer som är 5 ggr snabbare än de långsamma och har mindre kompakta mitokondrier och som används när vi gör temposkiften och styrkepåslag.
  3.  Supersnabba fibrer som används när vi arbetar utan syre i snabba rörelser.

Om vi bara väljer att springa på löpbandet så kommer typ 2 och 3 fibrerna att monteras ner och vi får mindre mängd muskler som bränner fett och skapar ett starkt immunförsvar. Om vi istället kör på så hög intensitet vi orkar under en kort period av 20 minuter t.ex TABATA så händer massor med positiva saker för vår kropp.

  • Förhöjd tillväxthormonproduktion, skapar muskulär tillväxt, stoppar åldrandet.
  • Mindre kroppsfett.
  • Stramare hud och mindre rynkor.
  • Mer energi och sexuell lust.
  • Ökad snabbhet.

Om jag nu inte kan köra TABATA, vad göra då? En power walk i en kvart och sedan 10-15 ggr upp och ner för en 20 meters backe, total träning 30 minuter.

Förhöjd tillväxthormon skapar ju högra IGF-1 vilket ju inte är bra enligt forskningen om 5:2 dieten.

Hittar vi en balans mellan träning och kost så fixar kroppen detta på egen hand för vi vill ha högt IGF-1 men inte snurrande runt i kroppen för då skapas sjukdom.

Detta fenomen skall jag förklarat i tidigare  inlägg, då vi går  in djupare på hur det funkar i din kropp och knopp.

 

I hälsans tjänst

Mats Petersson