Sommartider hej, hej, sommartider!

Så är det midsommar igen och regnet i antågande men vi gläds ändå åt att i glada vänners lag äta en bit sill, en hårdmacka med västerbottenost och något gott att dricka.

Det som också är häftigt med midsommar för oss i vår familj är att vi går in i sommartiden när det gäller mat och träning. Midsommarafton börjar vi med ett rejält träningspass på Factor här i Västerås, som bara är världsklass. Då känner vi att vi kan unna oss lite glass och jordgubbar, ostbricka och lite vin.

Sedan från lördag så börjar semestermode och jag tycker att man kan tänka lite speciellt när det gäller dygnsrytm, hur vi aktiverar oss och vad vi stoppar i oss. Denna tid är gyllene för att skapa kraft och lust till höstens tunga period av arbete, stress och oändligt med måsten. Om ni nu skall tillbringa semestern i stugan på landet, i husvagn eller på en strand vid medelhavet så finns det några enkla förhållningsorder som kan göra underverk på kroppens biokemiska balans.

Har ni tänkt på att om vi i februari spenderar en vecka i fjällen med timmar av skidåkning eller pulsa i snön, så finner kroppen en oerhörd harmoni och fysisk trötthet som efterföljs av upprymdhet och känslan av att fjälluften gjort oss pigga. Helt fel, det är endorfinerna av den myckna aktiviteten som skapat denna balans. Därför så skall vi lägga in denna även när vi är på ett pensionat i Grekland eller som vi tar oss ner till den spanska solkusten. Att börja dagen med en morgonpromenad innan värmen slagit till och solen nätt och jämt tittat upp är en fantastisk start på dagen. Att sedan leta upp en trappa och köra 10 ggr upp och ned höjer pulsen skönt, avsluta med 20 armhävningar, 20 squats, 20 situps och plankan så länge man orkar.

Efter denna morgonstart så smakar den grekiska yoghurten med honung och pekannötter fantastiskt och du känner dig stark och snygg och redo för beachen eller poolen. Ett alternativ är att gå upp kl 5 packa ryggsäcken med frukostfika och ge sig iväg med fiskespö och barnen för att se hur naturen vaknar, helt fantastiskt.

På söndag går vi upp kl 6:30 för att åka till golfbanan och pegga upp för en match mellan mig och hustrun.

Detta låter ju nästan lite klämkäckt men inte alls utan sedan kan man ta en lutare i hängmattan efter lunch och kroppen bara njuter. Likt hormonpåslaget vid fjällsemestern så ger vi kroppen lite aktivitet varje dag i någon form, då laddar kroppen sina batterier inför hösten. Bestäm dig för att köra minst 30 minuter varje dag hela semestern så har du ett mentalt mål som styr dig så inte lättjan får ta överhand.

När det sedan gäller kosten så tänk så här:

Inga halvfabrikat, gör det enkelt, mycket grönsaker och nyttiga fetter som olivolja och raps plus ett bra protein som fisk, fågel eller ett vegetariskt alternativ. Gör foliepaket med grönsaker och fisk och lägg på grillen och ta ett glas rosé vin till det, inte hela boxen bara.

På sommaren behövs varken godis eller snacks utan gör en yoghurtdippa och ställ fram morotsstavar, blomkål, selleri och gurka som smakar super till bubblorna. Och du glöm inte att dricka vatten, det mättar också och balanserar så du inte får sockerfall.

Till sist, sov när du känner för det, på stranden i hängmattan eller i solstolen på terrassen när regnet smattrar mot taket.

En sak är säker, om du inte tar hand om din kropp, vart skall du då bo.

I hälsans tjänst

Mats Petersson

  , , ,