Periodisk fasta! Svält eller balansering av kroppens funktioner?

Vi är väl många som följt utvecklingen av vårens diet fluga 5/2- ,vad är det och vad händer egentligen i vår kropp? Vilka passar det för och vilka skall inte ge sig in i detta.

Jag tänkte ge min syn på fasta och även räta ut några frågetecken.

Periodisk fasta innebär att man har kalorirestriktion under en period för att sedan äta lite mer andra tider under t.ex en vecka. Så 5/2 innebär att man äter normalt under 5 av veckans dagar medan man sedan äter strikt i 2 valfria dagar. En variant på detta är att äta 16/8, där man fastar i 16 timmar för att sedan äta sitt tänkta dagsbehov under 8 timmar, förslagsvis mellan 12-20. Det finns även andra varianter på detta som kan varieras efter önskemål och mental förmåga.
Vilka skall inte ge sig in i denna snårskog av kosthåll: Personer med osunt förhållande till mat eller missbruk av annan art. Extremt hårt tränande personer kan få för lite energi vilket kan leda till andra brister i muskler och celler. Personer i psykisk obalans eller utmattning som medicinerar tycker jag också skall avhålla sig från denna variant.
Diabetiker och hjärtpatienter skall också vara försiktiga med fasta och bör rådgöra med dietist, näringsfysiolog eller vårdgivare innan man startar liknande process. Detta tycker jag även gäller personer som gjort gastric bypass.

Vad händer i kroppen?
Vi tar exemplet med 16/8 där man fastar mellan 20:00 till 12:00 nästa dag.
Hormonet kortisol är här väldigt centralt och utsöndras från dina binjurar med start kl 04 på morgonen för att sedan dämpas vid lunchtid.
Detta hormon har som uppgift att väcka kroppen till ny arbetsdag, det höjer ämnesomsättningen i muskler, ökar smärttröskel, tar ner utmattning och stärker motivation, vakenhet och minnesfunktion. Alla dessa funktioner var givet fantastiska att ha förr i tiden när familjen vaknade och det inte fanns någon frukost att tillgå utan man skulle ut och se om det fanns något byte i fällorna.
Den energikälla som här är rådande och avgörande viktig är fett, vilket innebär att man bränner fett hela natten och ända fram till lunch förutsatt att vi inte bryter faste processen med någonting förutom vatten, kaffe eller dylikt. För dig som tränar på morgonen fungerar det med 10 gram aminosyror, vilket heller inte stör processen.
Förr i tiden var det klara skiljelinjer mellan natt och dag, jobb och fritid, så kroppen kände igen när det var stress eller inte. I dag har teknisk utveckling och tillgänglighet gjort att stressen är närvarande större del av dygnet och kortisolet blir istället din fiende och börjar lagra fett till sämre tider. Man kan alltså stressa sig till en övervikt. Den högsta nivån av kortisol är vid frukost, för att sedan minska under förmiddagen.
Om vi kör vårt liv lite för hektiskt med för lite motion och enkla lösningar när det gäller kostintag, så ökar kroppen sin produktion av kortisol och detta innebär sekundärt att blodtrycket höjs och vi får sömnstörningar. Dessutom bryter kortisol ner vävnad som omvandlas till socker och detta ger förhöjda insulinnivåer, med efterföljande viktproblem och mer smärta i muskler och vävnad.

Jag har under större delen av mina 25 år i hälsans tjänst vurmat för att äta frukost som en kung, så hur skall jag ställa mig till detta nu? Vi gör ett försök.
Vid frukost så är kroppen i behov av energi och den gör sig beredd att skeppa ut energin med insulin till alla celler, faktum är att det högsta insulinpåslag du får under dagen är efter frukost. Detta skulle då ge svar på varför mängder av kunder till mig genom åren vittnat om ökad hunger efter grötfrukost och smörgås i jämförelse med att ha ätit fet yoghurt, nötter och ägg. Inget ont om gröten, men lägg till ett par ägg och skippa mackan, allt för att få lägre insulinpåslag.
Om vi då istället fastar till kl 12 och låter kortisolet jobba för oss så kommer ingen hunger och vi orkar dessutom träna och jobba.
Det viktiga är att vi måste äta 40% av dagsintaget mellan 12-13 vilket i mitt fall innebär ca: 1000 kalorier och det ger då viss effekt på paltkoman som inträffar efter lunch. Samma gäller för middag, men det blir svårt att komma upp i 1000 kalorier klockan 19:30 för att sedan stänga kakhålet klockan 20. Så summan blir alltid lite mindre kalorier än vad jag tänkt mig och när helgen kommer är det sista slurken vin och sista ostbiten kl 19:58. Du kommer att kunna följa med på en test under 28 dagar där jag blir din ciceron senare i höst, och där vi tar hänsyn till vem du är och vad du vill.

I nästa inlägg denna vecka skall jag förklara det biokemiska som läkarna snubblat på när de pratar om att förhindra cancer med 5/2 metoden.

I hälsans tjänst
Mats Petersson