Hur fasiken skall man hinna med alla måsten?

Ytterligare nya larmrapporter om att stressen bara ökar på våra arbetsplatser och att den psykiska ohälsan blir värre och värre. Jag har precis ätit lunch med en gammal kompis som jag inte träffat på länge och vi pratade om att det är svårt att ens ringa sina vänner för ett kortare telefonsamtal i rädsla att man stör för att ingen har tid.

Detta skapar förstås sämre relationer, mindre reflektioner, mindre proaktivt tänkande som skall skapa kreativitet.

Vad är det som gör att på vissa arbetsplatser så ser man på stress som en lustfylld utmaning och inte en belastning?

Medan på andra ställen så skriker personalen över känsla av otillräcklighet. Allt sitter i ledaragerandet och i ledarskapet. Detta är min reflektion över att ha varit på 1500 företag och pratat om hälsa, kraft och lust.

Vi kan vara helt överens om att vi alla vill prestera på jobbet, känna oss behövda, få bekräftelse för att sedan ta med den känslan hem och dela med oss till våra nära och kära. När det sedan landat bra så får man en känsla av tillhörighet som skapar lugn och ro i ditt system som i sin tur skapar kraft, kreativitet och glädje som du sedan tar med dig tillbaks till jobbet och hela systemet blir självgående.

När detta system går i baklås så dräneras individen på kraft och lust och man söker enkla lösningar i saker som ger belöningssystemet en kick som alkohol, medicin, shoppa eller socker.

På många av dessa arbetsplatser sitter det chefer som inte är ledare utan kanske blivit påtvingade en chefspost för att komma upp i lönenivå men är i själva verket inte skickade att vara ledare.

 Vari ligger det största problemet?

Brist på återkoppling och feedback. Om medarbetaren syns och hen får höra att man sett vilket bra jobb hen gjort så kopplar kroppen på extra batteriet och orkar lite till. Men om man får känslan av att du gör det som du har betalt att göra så räcker inte energin till för att göra det där lilla extra.

När man sedan kopplar på det som är grundläggande för att processerna skall fungera i din kropp som näring, träning och sömn så kanske dessa blir påtvingade eller måsten.

Utan lust så blir det inga resultat och då systemet går i baklås tvingas kroppen att ta hjälp av kemiska substanser som mediciner. Dessa löser kanske ett symtom temporärt men gör inget åt orsaken, utan skapar ofta istället ett nytt symtom eller problem någon annanstans i kroppen.

 Okey, okey men vad skall man göra då?

Ta tre 28 dagars cykler, ta kontrollen över ditt liv, sätt inte din tilltro till ett piller utan lita på din egen förmåga.

1/ Lägg om kosten i 28 dagar och med noll socker och gluten och ta ett tillskott av probiotika t ex Flora-50. Du hittar bra kostupplägg på min blogg.

2/ Börja träna efter ett schema om 3-4 dagar i vecka av något som gör dig glad, musik och dans är bra. Det skall inte vara ett måste utan för att du vill.

3/Gör något för dig själv varje vecka, med nära och kära eller bara för dig som massage eller fixa naglarna. Det behöver inte vara kostsamt utan det viktiga är att du skämmer bort dig själv.

4/ Din sömn måste stärkas så försök att analysera, läs igenom mitt program för sömn som finns här i bloggen.

Efter varje 28 dagars period så unnar du dig något gott.

Nu är våren här så ta hand om dig och var snäll mot dig själv.

 

Hälsningar

Mats