Kroniskt trött, deprimerad eller bara en formsvacka!

723357-businesswoman-napping

Så här i slutet av november när solen inte kommer över trädtopparna och man känner lite till mans för att bara dra en filt över sig i soffan och äta godis. Då kanske det är på sin plats att titta på alternativ för att skapa ny energi till våra hösttrötta kroppar.

Just i november då jag reser mycket och föreläser runt om i landet så träffar jag människor som vittnar om oerhörd trötthet, deppighet och även mycket infektioner.

Jag skall idag försöka ge min syn på dessa olika tillstånd och även ge mig på att försöka ställa saker tillrätta igen.

Att vara kroniskt trött ger symtom som dessa:

  • Muskelvärk
  • Ledvärk
  • Problem att sitta upprätt
  • Feber, frusenhet, halsont
  • Svullna körtlar
  • Allergier mot mat och dofter
  • Irritation och humörsvängningar
  • Svår huvudvärk

Problemet sitter då ända in på mitokondrienivå, inne i cellen där din energi skapas av ditförd näring och enzymer. När man känner denna oerhörda trötthet så är alltså felet inte i ditt huvud och det hjälper inte med att tänka positivt utan vi måste starta med att ändra biokemin i din minsta beståndsdel cellkärnan.

För att få ut energi ur cellerna så skall en kemisk process ske inne i mitokondrien då ATP bildas och ger oss både kraft och lust, plus att den bygger viktiga DNA.

Stress, dålig kost, långvariga magproblem kan skapa problem med fria radikaler som förstör processen inne i cellens energiverk. Då ansamlas där gifter och slaggprodukter som omöjliggör att ny energi skapas och man hamnar i en återvändsgränd.

Vad skall man göra nu då?

Q10 eller Ubiquinol är ett starkt coenzym och antioxidant som hjälper cellen att bilda nya ATP- energimolekyler.

D-ribose 3-5 gr/dag skapar nya ATP och hjälper kroppen att bygga DNA och RNA.

Glutathion är kroppens starkaste antioxidant som tar bort de gifter som orsakat stopp i maskineriet.

Det finns också ett klart samband mellan kronisk trötthet och matsmältningsbekymmer såsom IBS och svamp. Så en grund med rätt kost och bra matsmältning med extra probiotika är ett måste för att få bukt med problemet.

Kosten kan med fördel styras med periodisk fasta (se andra inlägg) och bör fokuseras på följande:

  • Grönsaker, broccoli, kål.
  • Ägg, kyckling.
  • Solrosfrön, kanel, kardemumma.
  • Vassleprotein.
  • Avstå från processad mat och enkla kolhydrater.

Träning: Väldigt försiktig träning som promenad eller yoga.

Vad som också skall beaktas är hur binjurar mår där vi tillverkar kortisol för kroppens omsättning av näring till alla celler. Om binjurarna blir utmattade så kommer inte näringen ut till cellerna och hela processen stannar. Men detta skall inte förväxlas med depression utan är en fysisk obalans. Om sedan magen är ur slag så producerar ju inte kroppen själv de signalsubstanser som skall skapa vår mentala balans och så är kaoset komplett.

En riktig trötthet är inte att leka med utan kräver ett gediget arbete i kanske ett år för att återställa balansen i cellerna. Om man nu har en kombination av kronisk trötthet och magbekymmer med efterföljande depression, vad skall man då göra?

Börja med det biokemiska som jag förklarat i kombination med att städa i tarmen för att hjälpa igång produktion av signalsubstanser till hjärnan. Försök att klara dig utan medicin som ofta bara ställer till med mer problem och ger andra biverkningar.

Socialstyrelsen skriver även att första valet vid depression skall vara KBT, så att få hjälp av någon som sätter saker och ting i struktur och benar ut tankar och känslor.

Efter hand som kroppen återfår energin, vilket kan ta 6 månader om det varit illa, så skall vi öka uttaget av energi ur kroppen med hjälp av ökad träning.

Det bästa här har visat sig vara träning med handledning 3 gånger i veckan i 30-45 minuter.

Som avslutning så tänker vi en extra gång på magen och beaktar att försämrad balans på våra bakterier i tarmen ligger till grund för 170 olika sjukdomar runt om i kroppen.

Så tänk på vad du stoppar i dig och var rädd om magen.

Hälsningar

Mats

 

Hur har du det med hormonerna?

matsvision-trotthet-depression

Din sköldkörtel är placerad framtill på halsen under struphuvudet och fäster på matstrupen med bindväv. Den följer mjukt struphuvudets rörelse och kan i de flesta fall inte kännas från utsidan med händerna. Här inne sker hormonella processer som påverkar och samverkar med alla dina hormoner i hela kroppen t ex insulin, kortisol, östrogen, progesteron, testosteron, serotonin och leptin.

Om vi då ser vad alla dessa hormoner gör i vår kropp så påverkar det på ett fundamentalt sätt processer som berör vår mentala status, förbränning, sexlust, kreativitet och energi. Därför så är denna balans oerhört viktig för mängder av system i hela vår kropp.

Om detta system blir stört på något sätt genom en brist på något ämne eller påverkan av kemikalier eller toxiska ämnen så kan hela eller delar av hormonsystemet ”kantra” och vi upplever ett symtom som påverkar oss på olika sätt.

Vi skall försöka reda ut problemet:

Centrum för styrning av våra hormonprocesser sitter i hjärnan där hypofysen signalerar vilken fart på nya processer som behövs i t ex sköldkörteln. Hypofysen får i sin tur signaler från blodet hur mycket som finns aktivt ute i kroppen och därefter ger man nya signaler om minskad eller ökad produktion i respektive hormonkörtel.

Hypofysen frisätter ett hormon som heter TSH och som talar om för sköldkörteln att börja producera T4 (tyroxin). Nästa steg är att den största delen av T4 skall omvandlas till T3 (trijodtyronin)i lever och njurar och här tar kroppen hjälp av ett enzym och även kortisol för att denna process skall fungera. Först när vi omvandlat T4 till T3 så börjar det hända saker i vår kropp med högre förbränning, mer energi, vaknar pigg på morgonen och ökad sexlust. Får man brist på ett ämne som jod, selen eller järn så kommer inte T4 att göra T3 biologiskt aktiv och flera system stannar.

Tänk dig en så enkel sak som att du stressat mycket under 10 år och fått zinkbrist och därmed kopparöverskott, då uppstår oxidation och kärlen får inte tillräckliga mängder syrebärande järnpartiklar. Då uppstår en blodbrist som i nästa steg gör att sköldkörteln stannar i sin process och vi tappar energi och förbränning.

Räcker det då att äta järntabletter? Nej utan man måste reglera obalansen mellan zink och koppar först.

Du kan även med stressen påverka kortisolet så att binjurarna stannar och du blir oerhört trött och då kommer inte heller T4 att omvandlas till T3 med viktökning som följd och symtom som liknar depression men det är inte alls fel i huvudet utan bara trötta binjurar och för mycket kortisolpåslag. För kom ihåg det jag skrev i början att hypofysen signalerar gasa om den får en signal från blodet att det finns för lite hormoner där och det systemet gäller förstås också med kortisol. Så nu bromsar njurarna och hjärnan gasar, KAOS.

Ta sedan en enkel sak som störd matsmältning med en glutenkänslighet, detta stör framför allt bakteriefloran med försämrat upptag av de näringsämnen som skall göra T3 biologiskt aktivt.

Mediciner som te x kolesterolsänkare kan ställa till problem med sköldkörteln då kolesterol är grundmaterial till kortisol och denna i sin tur hjälper T4 att omvandlas till T3 som ger ”power” och energi. Minskad T3, stannade binjurar, ger mer smärta ute i kroppen och signal till hjärnan att göra mer kortisol vilket signalerar levern att producera mer kolesterol och mer smärta och du får högra dos medicin. Gas och broms.

Vissa delar av ditt sköldkörteltest kan indikera på höga värden av toxiner i kroppen då det kan behövas en städning i lever. Även för högt östrogen och för lågt progesteron kan indikera nedsatt funktion i sköldkörtel men roten till det onda är i detta fall östrogendominans.

Nu var det mycket negativt på en gång, va fasen skall man göra då?

En bra matsmältning är grunden med god saltsyraproduktion och inte omeprasol som förstör hela systemet. Ordentligt med bra probiotika 10-12 bakteriestammar och 30-50 miljarder bakterier och sedan fyller du på med fermenterade grönsaker typ kimchi.

Balansera kortisolet med 5 gr arginin per dag som ger kväveoxid och hjälper systemet.

Ta ordentligt med vattenlösliga fibrer som balanserar kolesterolet och du får hjälp med omvandling av T4 till T3, exempelvis en innerblads aloe vera.

Ta 40 mg flytande zink per dag i några månader tills det känns strävt och lite äckligt, då vill inte kroppen ha mer. Då balanseras ditt järnvärde och funktionen i sköldkörteln förbättras.

Komplettera sedan med 3 g beepollen per dag (se upp med allergireaktionen) och en bra fiskolja, lite selen.

Går du sedan till mina kostinlägg och styr bort socker och gluten plus att du kompletterar med fysiskt träning, så kommer du en ny vår till mötes.

Titta gärna på mina artiklar om periodisk fasta, det är kanon för sköldkörteln.

 

Hoppas det inte blev för rörigt!

 

Hälsningar

Mats