Kolesterol- så skapar du balans!

Hur skall man tackla problemet med att förhöjda blodfetter skapar hjärt-/kärlproblem och till och med vissa cancer former. Är det så att mediciner är det enda rätta eller finns det andra sätt, här går vi igenom andra möjligheter och listar ämnen som sänker kolesterolet i blodet.

Kolesterol är en gång för alla ett av kroppens viktigaste näringsämnen, som är oumbärlig för att bygga celler i vår kropp. Det skall göra stress- och sexhormoner för kroppen så att viktiga responser fungerar och dessutom skall kolesterol hjälpa D- vitamin in i kroppen så den blir aktiv och verksam för vårt immunförsvar.

När vi vistas ute så strålas vi med UV- strålar som med kolesterolets hjälp omvandlas till D-vitamin. Likaså är kolesterolet med i tillverkning av serotonin i tarmen, så indirekt är kolesterolet viktigt för en bra mental balans. När då kolesterolet gjort alla dessa insatser så transporteras det tillbaks till levern där det tas omhand och används på nytt. Skulle det vara så att kroppen egentligen vill ta bort det, så skulle kroppen skicka det till njurar eller tarmen för att forslas bort. Men kroppen inser att detta ämne är livsnödvändigt och vill behålla det genom returanvändning.

Om vi istället ser på kosten och dess innehåll så skapar vi med dåliga kolhydrater och socker, oxidation av t ex kolesterol och det är mycket farligare combo när det gäller kärlskador och cancer. Detta skapar också inflammationer och smärta med en följd av att kroppen vill sända ut mer kortisol och kortisolet tillverkas av kolesterolet. Så vad gör då kroppen, börjar producera mer kolesterol i levern. Kommer du då till doktorn så påpekar hen att ditt kolesterol är högt och att du bör medicinera med statiner, sen att du får mer ont i kroppen, det tar hen ingen notis vid.

Studie

I en studie i Finland såg man att män som tog dessa kolesterolhämmare löpte 50 % större risk att utveckla diabetes typ 2. Man skapar ökad insulin resistens och därmed ökad vikt och fetma och större risk för hjärt-/kärlproblem. Förhöjd smärta till följd av sämre kortisolomsättning, sämre produktion av testosteron med sexuell dysfunktion som följd.

Så tänk till innan du börjar medicinera med kolesterolhämmare, om du har uttömt alla andra möjligheter till att balansera din kropp.

Här följer några viktiga punkter och 10 produkter som balanserar det onda och goda kolesterolet:

# Lägg om din kost under 6 månader med kolhydratrestriktion och nyttiga      fetter, följ min diet sedan tidigare med 5:2 eller 16:8.

# Optimera din D-vitamin nivå och ät tillskott om 4000 IE per dag eller tillbringa en timme om dagen i solen.

# Ät fleromättade fetter som oliver, avokado och nötter.

# Havregröt, innehåller betaglukaner som sänker kolesterolet, tänk på att koka gröten, inte i micron.

# Linfrön, gärna inbakade i muffins gjorda på bovete- och mandelmjöl.

# Vitlök, olivolja och chili till salladen har grym effekt på kolesterolet.

# Mandlar balanserar kolesterolet, se upp med kalorierna, en ½ kopp räcker.

# Lykopene verkar ha bra effekt på blodfetterna, men ät ekologiska produkter av tomat. Kung Markatta är bra.

# Valnötter och pistagenötter är grymt mot kolesterolet, 30 gram räcker åt gången.

# Hela korn, tycks vara gynnsam i kriget mot blodfetterna.

# Mörk choklad ger flavonoider som också balanserar kolesterol, där även andra växtsteroler har samma effekt att absorbera det kolesterol som finns i blodet.

# Grönt te har effekt på kolesterol omsättningen.

Till detta lägger vi också träningen med vikter så att kroppen triggas att bränna mer fett och det enda sättet att höja det bra hdl-kolesterolet är att motionera. Då klarar vi oss utan dessa förfärliga mediciner.

Nästa vecka kommer ett intressant inlägg om sköldkörtelproblem.

Ta vara på höstens sista fina dagar.

Hälsningar

Mats

 

Låt inte kroppen rasa samman bara för att du fyllt 50!

Från den dagen då vi fyllt 30 så börjar en långsam nedmontering av vår fysiska status och med den så kommer det flertalet sjukdomar i kölvattnet. Därför så blir vi lätt lite ynkliga när vi passerat 50 strecket och kommer med ursäkter och önskningar om att det skall vara som förr. Det behöver inte vara så och idag skall vi råda bot på detta.

Muskelnedbrytning

Från 25 års ålder så börjar kroppen att bryta ner muskelmassa om 3 kilo per 10 år, så när man vid 55 skryter lite om att man har samma vikt som vid 25 års ålder så visar det sig att 10 kilo muskler har bytt plats med något annat, men det är samma vikt!!

Denna muskelnedbrytning ger en försvagning av våra metabola funktioner såsom sämre insulinkänslighet, högre fettinlagring, hormonell svaghet så att leptinet stannar och ökar, vilket ger mer fetma. Detta i sin tur ger sämre nervsignaler från matsmältningsorganen och avsevärt sämre bakterieflora och i nästa steg hjärt-/kärlsjukdomar. Denna hormonella svaghet ger också biverkningar som lägre testosteron, sämre potens, mindre lust och även sämre kognitiv förmåga.

Allt detta för lite muskelmassas skull.

Det blir värre! När denna karusell är igång så signalerar kroppens belöningssystem efter enkla lösningar och några av dessa är socker eller enkla kolhydrater som bakverk eller alkohol. Insulinpåslaget gör att kroppen aldrig kommer ner i blodsocker mellan måltiderna och då lagrar kroppen in ännu mer fett i depåerna.

Då ökar mängden av inflammatoriska processer i kroppen och det måste kroppen svara på genom att skicka ut kortisol som skall försöka balansera detta så du inte går sönder.

Det som tillverkar kortisol i binjurarna är kolesterol så då måste levern börja göra mer kolesterol och doktorn tycker sedan att du måste ta medicin för att få ner denna nivå av kolesterol. Vad ger detta till följd? Mer ont i kroppen, sämre potens och mindre lust.

Nä men vad f.. är det här??

När vi sedan blir äldre ändå, så tenderar kroppen att rotera inåt och framåt, med resultat att organen inte får den plats som krävs för att fungera fullt ut. Problemet blir inte bara brist i mobilitet utan även att man tappar självständigheten och blir beroende av vårdgivare.

Stopp nu Mats, vad skall vi göra åt saken?

Efter 50 borde alla köra på periodisk fasta för att träna kroppen att vara utan mat vissa delar av veckan. Tjejerna kör 5/2 och gubbarna kör 16/8, detta ser ni utförligt i mina tidigare inlägg. Detta är perfekt för att träna hormoner och receptorer i det metabola systemet.

Sedan skall vi föra in obligatorisk träning och nu gäller inte promenader utan styrketräning i korta intensiva pass om 30-40 minuter, så att vi vänder trenden om nedbrytning av kroppen. Jag tränade ett gäng 80 åriga gubbar som ökade sin muskelstyrka med 100 % på 3 månader!!

Sedan har vi kosten där vi plockar bort fikabrödet 6 av 7 dagar i veckan och dessutom begränsar vi kolhydraterna till att äta grönsaker i alla dess former. Sedan ökar vi proteinintaget till 1,2 gram per kilo kroppsvikt vilket blir 100 gram per dag på en 80 kilos man. Har man då matsmältningsproblem med ont i magen när man äter kött så tar man med fördel fisk eller vegetariskt alternativ som bönor, ärtor, frön och nötter.

Avslutningsvis så kompletterar man sin kost med lite probiotika eller mjölksyrade grönsaker. Och dessutom D-vitamin (50-100 mikrogram) och då måste ju också kroppen ha kolesterol för att kunna omsätta vitaminet, så se till att jobba på så du kan ta bort medicinerna som bara förstör.

Vi måste ändra på våra fika vanor.

Hälsningar

Mats