Klimakteriet- dags att fixa kroppen inför andra halvlek!

matsvision-relation

Jag möter så mycket kvinnor i mitt arbete som går igenom en svår period i sitt liv när de kommer till klimakteriet, men det är ju ingen sjukdom som skall bemästras utan en fas i livet där förutsättningar förändras och man får en signal om att balansera sina system.

Idag skall jag försöka ge mig på att förklara vad som händer och vad man kan göra åt saken, trots att jag är man och inte vet hur det känns egentligen.

Kvinnan kommer i klimakteriet vanligtvis i 50 års ålder och då signalerar kroppen att du skall sluta producera barn med att stoppa ägglossning och menstruation. När detta händer så går produktion av flera hormoner ner som östrogen och progesteron.

En följd av detta kan ge värmevallningar, humörsvängningar och depression, men låt oss försöka reda ut begreppen och se vad som föregår detta tillstånd och om vi kan förebygga på något sätt.

Stress

Vi ser ett givet samband mellan tarmfunktion, nervsystem, hormonproducerande körtlar och hur hjärnan upplever stress och smärta. Detta kopplas sedan till känslor, sömn och diverse symtom jag skall återge här.

Om vi sett ett mönster av stress hos en kvinna mellan åren 30-45 så påverkar det givet binjurar som försöker hålla uppe tempot i kroppen och skapa energi. Det nervsystem som kopplas på vid stress är sympatikus och ger som följd en mage/tarm som stannar, minskade kroppsvätskor (muntorrhet), mer inflammationer, blodet prioriteras bort från könsorgan och därmed mindre sexlust. Vakenhet förstärks, sämre sömn och kroppen går på fullt pådrag.

Symtom

När nu kroppen kommer till en punkt i livet av omställning så förstärks detta tillstånd med sympatikus påslaget. På grund av tarmens problem så får inte kroppen tillräckligt med serotonin och man kan ledas in i depression. Kvinnan har i jämförelse svagare binjurar och belastas nu enormt, varför i nästa steg också sköldkörteln belastas som skall ge njurarna energi i form av ett hormon som heter T3. Sköldkörteln styr också vår temperatur vilket nu åker hiss upp och ner och vi skapar värmevallningar.

När nu hormonerna östrogen och progesteron går ner så förstärks detta med lägre serotonin nivå och dessutom viktökning genom det låga progesteronet.

Om man nu slår ihop detta till en salig blandning så får man en kropp som både gasar och bromsar samtidigt, är vätskesvullen, lägger på sig vikt, har små ont, inte kan gå på toa och det sista den vill är att ha sex. Ska det vara så här?

Dessutom är man trött fast det går inte att sova. Nästa diagnos är fibromyalgi. När nu magen sats ur spel kan vi se en ökad benägenhet för B-12 brist med sämre mental kapacitet som följd.

Det här måste fixas till!!!

Motsatsen till sympatikus är parasympatikus och som kopplas på med hjälp av lugn andning, meditation, gå i skogen, dansa eller liknande. Kvinnan vill ha närhet i detta tillstånd men inte givet att detta innebär sex och där krockar ibland det kvinnliga och manliga signalsystemet (har jag hört).

Träning

Många kvinnor som upp till klimakteriet tränat regelbundet kan få avsevärt mindre känningar av dessa besvär. På grund av träningen hålls östrogenet på en bättre nivå och träningen håller igång tarmen och med endorfinets hjälp balanserar hela systemet.

Nu skall vi lugna ner binjurarna med att ta omega -3 kapslar, 2+2 per dag eller motsvarande mängd jättenattljusolja, sedan tar vi vitamin D-3, 4000 IE per dag och dessutom 50 miljarder probiotiska bakterier per dag.

Du kan också köpa en bra aloe vera och ta 6-10 cl per dag som stärker magens arbete.

Dessutom så behövs träning, men är du inne i problemet redan så tar du det lite piano och börjar med promenader och t ex zumba. Är du däremot på väg mot klimakteriet så kör du lite hårdare.

Vad ska man äta?

Du kan förstärka systemet med kväveoxid och bioidentiska hormoner också!!! Va?

Kväveoxid kan du skapa i kroppen av nitrater, men också av aminosyran arginin. Detta gör att parasympatikus förstärks och vi lättar på trycket. Bioidentiska hormoner är t ex fermenterad soja (absolut inte något genmanipulerat) eller så kan du äta råg.

Nu skall du också äta lite annorlunda, mindre mängd kolhydrater, mer protein och bra fetter. Ta bort all mjölmat och ät mer kolhydrater från grönsaker, se till att få i dig 150 gr proteinmat till varje måltid och sedan komplettera med bra fetter från oljor, frön och nötter. När njurarna är i balans och din kropp känner sig lugnare och du sover bra så kan du med fördel använda dig av periodisk fasta som du kan läsa om i tidigare inlägg, men detta först efter att du kommit i balans.

Gör du alla dessa insatser så blir följden att magen mår bättre, inflammationerna försvinner, minnet blir bättre, sex blir roligare, förbränningen tar fart, livet blir kul, du får bättre sömn, mer matlust fast vikten går ner.

Du skapar mål, vision och integritet.

En sak är helt given tjejer- träna inför andra halvlek i livet.

Hälsningar

Mats

Vi lever längre men blir sjukare!

matsvision-relationer

Enligt senaste rapporterna så blir vi bara äldre och äldre, samtidigt som vi också får sämre kvalitet på livet och mer sjukdom. Är det verkligen så det var tänkt?

Idag tänkte jag gläfsa lite extra för att få er till att tänka hur ni vill ha det resten av livet och vad ni kan göra för att ta kommandot om er egen situation.

När jag hänvisar till en del siffror som rör hälsoarbetet så är dessa plockade från USA där problemen verkligen har eskalerat och där problemen är mycket värre än i Sverige. Men det har visat sig historiskt, att vi går åt samma håll hela tiden men är några år efter i dessa frågor när det kommer till problemställning, men kanske före dem i fråga om kunskapsspridning. Låt oss hoppas att vi inte hamnar riktigt i detta fruktansvärda dilemma.

Diabetes

En faktor som har stor betydelse för ett långt liv med god kvalitet är att hålla bort diabetes. Den orsakar inte bara problem med energibalansen i kroppen utan också hjärta, kärl, allergier, immunsystems problem och inte minst skapar förutsättningar för spridning av cancer.

Diabetes och förstadium till densamma har ökat med 300 % på 14 år!! I kölvattnet av detta förvärvade problem ökar givetvis följdsjukdomar lavinartat.

Vi har alla någon kompis eller familjemedlem som råkat ut för cancer, det kommer att öka med 50 % de närmaste 20 åren.

Hälften av USA:s befolkning har någon diagnos med efterföljande behandling för allergi eller immunsystems problem.

Detta är skrämmande tal att ta till sig och behandla. Ska det verkligen vara så här eller kan vi göra något åt det?

Jag tror att det går och jag skall berätta vad som måste göras.

  • De marknadskrafter som tjänar mest på våra dåliga val av mat och dryck bör motarbetas.
    Här gäller det att begränsa intaget av socker och konstgjorda sötningsmedel. All mat som i stort sett processas skall undvikas. Fruktos som inte är naturlig från bär och frukt utan som finns gömda i livsmedel som stabilisator eller sötning skall absolut undvikas.
    Mat som framställs genom en genmanipulering tycker jag skall märkas och så får du bestämma om du vill ta in den i din kropp. Här plockar vi in en gröda i kroppen som t ex tål kemiska bekämpningsmedel och som i nästa steg orsakar hormonstörningar och en otäck grogrund för svåra sjukdomar.
  • Ät vanlig mat av rena råvaror och inga halvfabrikat. Begränsa intaget av enkla kolhydrater som vete och framför allt dra ner på intaget av gluten.
    Lägg tyngdpunkten av ditt intag på grönsaker, bra fetter som olja, nötter, frön och fet fisk. Komplettera med ekologiska ägg och lite kött och fågel som också helst är ekologiskt om vi har råd.
    Se till att äta lite mjölksyrade grönsaker som kimchi eller blomkål som ger mängder med probiotiska bakterier eller så tar vi extra tillskott av probiotika, ungefär 50 miljarder bakterier per dag i några månader. Köper du det som finns på apoteket så får du hålla på i flera år innan det händer något.
    Ser vi till att balansera dessa bakterier i magen så motverkar vi många sjukdomar, både fysiska och mentala.
  • Vi behöver belasta kroppen med fysiskt arbete så träning får uppväga för de tekniska framsteg vi gjort och tagit bort kroppsarbetet. 30 minuter av hård belastning varje dag ger fantastiska effekter på hormonbalans, stärker skelettet och inte minst på insulinkänslighet, som ju ligger till grund för de flesta av de problem jag tidigare pratat om.
    Alla instanser i samhället skall stimulera till ökad fysisk aktivitet, på jobbet, i skolan och i hemmet. Vi måste se till att alla kan och har råd så det inte blir en klassfråga.
  • Stäng av tekniken och sov, här handlar det om 7-8 timmar för att kroppen skall hinna reparera celler som blivit sönderstressade.
    För att kunna jobba smart, träna med effekt och hålla humöret så krävs god sömn i tillräcklig mängd.
  • Drick rent vatten, gärna filtrerat om man har ett dåligt kommunalt vatten. Köp ett kolfilter och sätt på kranen hemma och du får en ren biokemisk process i din kropp.
  • Träna din kropp i att vara hungrig genom att köra periodisk fasta, det skapar en väldigt naturlig balans i din kropp och det är så vi skapades att klara av. Att hela tiden kunna tillföra energi dygnet runt klarar inte vår kropp av utan belastar olika system och vi skapar sjukdom. Periodisk fasta kan du läsa mer om i tidigare inlägg här på sidan.
  • Gå ner i varv t ex genom att läsa, meditera, fiska eller sjunga i kör.

Helt klart är att vi måste ta hand om oss själva på ett strukturerat sätt och med lite förnuft. Jag tror att vi alla kan med små enkla medel göra livet ganska kul att leva och dessutom få de där extra åren som det pratas om.

Ses nästa vecka!

Mats