Bli lycklig – bara genom att tänka till!

matsvision-höstpromenad

Under våren har vi genomfört något vi kallar MatsRace med sammanlagt 1500 personer. Det slog oss att ett 30-tal av deltagarna var innan starten av MatsRace sjukskrivna för depression eller utmattning. Av dessa har nu 90 % återgått till arbete efter 10 veckors fokusering på träning, kost och välmående – ett genomfört MatsRace. Jag bestämde mig för att under semestern titta lite mer ingående på detta och fundera vad som varit de mest påverkande faktorerna till detta resultat. Är det så att detta stämmer i en större grupp än bara 30 personer så är det slående att inte vården gör denna billiga och effektfulla behandling utan biverkningar. Häng med och förhoppningsvis förstå hur det hänger samman.

För bara 15 år sedan skrev man att större delen av våra sjukdomar berodde på genetiskt ärftliga faktorer. Idag vet man bättre och forskarna menar att endast 10% beror på ärftlighet och 90% beror på miljö, kost, tankar och känslor.

Jag träffar i mitt arbete dagligen människor som bär på ångest, oro och konstant trötthet, vilket är kopplat till faktorerna kost och miljö. Det sätt som detta behandlas på i dagens samhälle är ofta med medicinering via SSRI- preparat vilket är serotonin i kemisk form som primärt skall hjälpa kroppen att komma till ro och sekundärt utsöndra sömnhormon så vi får sova och reparera oss. Nu visar det sig i studier att med för mycket av denna medicin cirkulerande i blodet så kan ångest och oro öka istället för att minska och det var ju inte vad det var tänkt. För om man intar en återupptagshämmare, som det kallas, så plockar inte kroppens celler upp det serotonin som är över utan det blir kvar i blodet och cirkulerar för att sedan fyllas på med ny-producerat och där verkar det som problemet sitter, att ångest och oro faktiskt kan öka i stället för att minska av medicinen.

På senare tid har mikrober eller nyttiga bakterier visat sig ha en viktig roll i den genetiska påverkan. Dessa påverkas i hög grad av din kost, livsstil och belastning av gifter och antibiotika. Probiotika bildas av vattenlösliga fibrer från grönsaker och frukt som fermenteras(mjölksyras) i din tarm och när denna balans av nyttiga bakterier upprätthålls bildar tarmen den största delen av serotonin och dopamin som din kropp behöver. Där av resultaten med att de flesta jag träffat som har ångest också har stora problem med magen och sin matsmältning. I dagens snabba tempo och för mycket dålig kost med överdrivet intag av socker, stärkelse och sötningsmedel så faller blodsockret snabbt som ett svar på högt insulin påslag. Detta svarar hjärnan på med att utsöndra glutamat som skapar mer oro, ångest, ilska och till och med panik. Kroppen svar på denna reaktion blir att jaga efter mer socker…

Åtgärder

Nu återkopplar vi till min grupp i MatsRace och ser om vi kan reda ut den här soppan eller om det bara är en tillfällighet.

Vad flertalet av dessa deltagare gjorde var att börja med att rensa bort socker under en 28 dagars kur som ingick i programmet. Där fick vi bort en accelerator till ångesten och oron, på bara 28 dagar. Sedan plockade vi in mycket nyttig mat med probiotiska inslag och i flera fall även kosttillskott med lactobakterier, för att hjälpa kroppen med den egna produktionen av Serotonin och Dopamin. För att hjälpa kroppens receptorer för dessa signalsubstanser att ta emot effektivare så finns det ett överlägset sätt och det är motion varje dag och det har dessa deltagare verkligen anammat.

När sedan kroppen är i balans mellan Serotonin och Dopamin så svarar kroppen med att utsöndra GABA som ger kroppen lugn och ro och dämpar ångest och negativa signaler.

Jag skall göra en ny kontrollkörning i höst så får vi se om systemet fungerar och helt utan kemiska preparat.

Vill du prova själv så kommer här en bra körplan, men gör det i samråd med din läkare och var försiktig.

  • Ta bort all stärkelse mat i 28 dagar.
  • Ta bort allt socker.
  • Köp ett bra probiotika tillskott, 50 miljoner bakterier.
  • Ät mycket grönsaker och rent protein som fisk eller fågel.
  • Få in 30 minuter träning varje dag, blandat muskler och kondition.
  • Ta lite extra D- vitamin under hösten, 2000-4000 IE per dag.
  • Salta med Himalaya salt och inget industriellt tvättat skräp. Saltet finns på vanliga affärer och innehåller 80 micro nutrienter som är viktiga för vår hälsa.
  • Ta lite B-12 som tillskott, det har en gynnsam effekt på mental stabilitet.

Kan det vara så enkelt?

Varför skall man då plocka i sig massor med mediciner om det går att lösa på naturlig väg. Nu finns det ju faktiskt personer som helt blåst rent på sitt serotonin i kroppen och inte klarar sig och då måste man förstås hjälpa kroppen på traven men jag anser att man då parallellt skall köra på detta system för att så småningom låta kroppen ta över ansvaret. Eller haka på i nästa MatsRace som startar den 7 september.

Än en gång, var försiktig och ge akt på kroppens signaler.

Trevlig helg i ett somrigt Sverige.

/Mats

Kroppens inre klocka – den viktigaste tiden vi har!

matsvision-kvinna-inre-klocka

Vi skall prata om något som heter den inre klockan och den är liksom den vanliga klockan inställd på 24 timmar och kallas för de cirkadianska cyklerna. I miljontals år har evolutionen gett oss en inre klocka som för djur, växter och människor ställer in vår dygnsrytm. Dessa cykler reglerar nästan allt som händer i vår kropp under ett dygn, såsom temperatur, aptit, sömn, hormoner och ämnesomsättning.

Evolutionen hade dock inte räknat med att vi skulle hitta på en teknisk innovation som flygplan så att vi kan resa i tiden under samma dygn och därför har vi ingen anpassning till förflyttning i tidszon. Istället drabbas vi av ”jetlag” och vissa av oss blir smått sjuka när detta inträffar, för att kroppen inte hänger med att ställa om sina cykler till det nya läget. Personligen blir jag själv helt krossad när jag flyger långt, t ex till Thailand, men jag har hittat ett sätt att få kroppen in i cykel-balans och det är träning.

 

Kroppens egna timvisare

Kroppen har även tidsgivare som säger till vad klocka är på dygnet så att kroppen kan ställa in sig på vad den skall göra;

 

Ljus är en tidsgivare som reglerar cyklerna och säger till att – Nu skall vi äta eller sova.

Därför kan sömnrytmen störas om vi skulle vara vid polcirkeln sommartid och inte uppleva mörker alls. Detta då kroppen inte får tillräcklig mängd melatonin och kommer således inte till ro. Omvända fenomen inträffar vintertid då det kan kännas som att man kan sova hur långe som helst då det är mörkt och kallt.

 

Temperatur är en annan tidsgivare som vid sval nivå utsöndrar mer melatonin vilket ger mer trötthet, än tvärtom vid hög temperatur minskar mängden melatonin och man har svårare att komma till ro.

 

Social stimuli ökar vakenhet och under semester och ledighet umgås vi ofta mer och vi tenderar således att vara mer vakna på grund av denna stimulans.

 

Födointag ändrar din inre klocka så när vi på semester kanske äter senare på kvällen så ger det också en förskjutning i dina cykler.

Ämnesomsättningen styrs av denna klocka så då kroppens förbränning går ner på natten då det är tänkt att det skall vara mörkt och din kropp skall sova och repareras.

När denna tidsgivare rubbas (liksom andra) uppstår problem – Det ser jag inte minst på de klienter jag behandlar vilka reser mycket runtom i världen och hur svårt de har att hålla vikten på en rätt nivå.

 

Vad är då nyckeln till att hålla denna inre klocka i rätt balans och vad är det som reglerar alla dessa tidsgivare på bästa sätt, vare sig vi jobbar skift eller reser jorden runt varannan vecka!?

JO – TRÄNING!

Att regelbundet och gärna varje dag få till ett 30 minuters träningspass reglerar dessa parametrar så det går att upprätthålla optimal hälsa, trots yttre rubbningar!

Sömn – temperatur – social anpassning – ämnesomsättning – sexuell funktion, allt regleras med 30 minuter träning på semestern eller skiftjobbet.

Rymd forskning? Knappast – träna gärna och ofta! Klicka i kategorierna till höger för att få tips och inspiration till träning som passar dig!

I hälsans tjänst

Mats

Tips under semestern – njut och kom tillbaka till jobbet med energi och kraft!

matsvision-familjen-semester

Livet går ut på att göra roliga saker!

Hur ska man orka en karriär, ett rikt familjeliv och samtidigt ha tid och energi för sig själv?

En rik vardag – vägen till effektivt arbete!

Mängder med studier visar återkommande på en dålig fysisk status hos nästan hälften av vår arbetsföra befolkning, vilket också ger direkt effekt på arbetet. Vad betyder detta för våra företags konkurrenskraft och produktivitet? Att en så pass stor grupp människor egentligen är producerande endast på halvtid är ju en skrämmande tanke. Vissa påvisar gärna att man kämpar sig genom arbetsdagen och det är precis vad man gör!

Denna ohälsa leder i sin tur till ökade sociala bekymmer med sämre kommunikation med nära och kära, ökat intag av snabbmat och kompensation i hjärnans belöningssystem med hjälp av socker eller i värsta fall alkohol.

Om vi istället tvärtom ökar vår förmåga till kraftuttag och därmed kan göra roliga saker med de som står oss närmast så blir följden att vi kommer tillbaka till arbetet med kraft och kreativitet och uträttar ett bättre jobb.

När nu semestern är här så försök att ta tillfället i akt och se till så din kropp får bästa möjliga behandling så du fixar nästa jobbsäsong lika bra som denna.

Här följer några tips du kan ta med dig in i ledigheten:

Håll rutinerna ”hyfsat”

Aktivera din kropp varje dag minst 30 minuter, detta skapar en naturlig balans i din kropp och håller igång kroppens ämnesomsättning så du kan unna dig lite extra.

Drick ordentligt med vatten så magen håller sig i balans och du slipper förstoppning.

När du nu har tid så testa 16/8 under 4 veckor på semestern, vilket innebär att du äter dagens första mål mat kl 12 men då skall det vara ordentligt med grönsaker och protein. Sedan får du äta mellanmål och middag men sluta kl 20 då du haft ett fönster på 8 timmar att äta på och sedan blir det fasta i 16 timmar med bara vatten.

Testa under 4 veckor att avstå från mjölmat och ät bara grönsaker och protein med extra intag av fett som smör och olja. Detta ger dig förstås möjlighet att äta gott och dricka något gott!

Ta det försiktigt med bag in box så det inte blir för mycket av det goda, drick extra mycket vatten. När du känner dig sugen på socker så drick lite extra vatten – det hjälper mer än man kan ana. Arbeta med bilder i hjärnan i form av att läsa i hängmattan eller under en palm.

Och till sist, glöm inte att kramas och ha lite sex, det är oerhört viktigt för vår hormonbalans och ser till att vi män håller prostatan i form och undviker problem.

Sköt om er och stor kram!

Mats Petersson

Törstar du efter kunskap?

matsvision-hur-mycket-vatten-ska-man-dricka

Att dricka rent vatten är en nyckel till optimal hälsa och ett rikt liv, det skapar så mycket fördelar för vår personliga utveckling och inte minst för vår fysiska kapacitet.

Barn tenderar att dricka sötade drycker istället för vanligt vatten. I en ny studie visar det sig att hälften av alla barn i USA dricker för lite vatten och är uttorkade, vilket ger negativ påverkan på deras hälsa såväl som på deras akademiska prestation. Det visar sig dessutom att det är 75 % mer pojkar än flickor som har dessa problem. Ser vi detta i ett globalt perspektiv och det skulle vara likadant överallt så skapas en stigmatisering där flickorna drar ifrån kompetensmässigt och genusdiskussionen slår igenom hårt och skapar sociala bekymmer.

Eller så kanske det blir så att tjejerna tar över och skapar en bättre värld, vad vet jag, allt för lite vatten.

Vi har just avslutat Aroscupen i fotboll här i Västerås med seger för vårt fina lag med 13 åriga pojkar från Västerås IK.

Vad är det som gör dem så framgångsrika under flera år och finns det några hemligheter?

Att under 4 dagar behålla humöret i pressade situationer och ändå prestera ett framgångsrikt spel. Att under 16 matcher ge kroppen så mycket energi som krävs för att fullfölja en given taktik och ta fram kunskaper de tränat på i flera månader.

Att kunna ladda om efter varje match och komma tillbaks lika starka igen genom att ta bort slaggprodukter ur musklerna.

Det mesta av detta beror på att killarna lärt sig vikten av att dricka vatten i rätt mängd och att börja innan kroppen signalerar törst. Barn har en underutvecklad mekanism för att känna törst så de drabbas snabbare av uttorkning och det utan förvarning.

En 13 årig kille väger i snitt 50 kilo beroende på vart i puberteten han är och av dessa 50 kilo så är ungefär 35 kilo vatten. Studier har visat att om man förlorar 2 % vätska vilket i detta fall motsvarar 0,7 liter så tappar man 10 % av fysisk prestanda. Om vi tar bort 10 % kapacitet på ett helt lag om 15 spelare så är det klart att man tappar i slutet på varje match.

Vad är framgångsreceptet för dessa fotbollskillar i VIK- fotboll?

De tappar inte humöret eller viker ner sig utan peppar varandra istället för att gnälla. De skapar en tillåtande miljö att våga lyckas istället för rädsla att misslyckas, där alla har en extra växel att lägga in för att täcka upp för en kompis. Man har en god förberedelse inför träning, så att dessa blir tuffare än matcher och att man på detta vis alltid orkar mer än motståndarna.

Detta går givetvis bara om laget har en ledarstab som vågar hålla denna linje och som förstår hur man skapar en orkester som kan spela i samma tonart och som i detta fall spela ljuv musik, tack grabbar.

Åter till vattnet och vår vardag –  ge akt på följande signaler:

  • Trötthet är ofta vätskebrist
  • Humörsvängningar
  • Kramper i rygg och ben
  • Förstoppning
  • Huvudvärk
  • Sockersug
  • Rygg eller ledbesvär
  • Dålig andedräkt

Drick lite extra vatten i sommar så mår din kropp prima. Se dock upp för överkonsumtion och där kan vi säga att över 5 liter om dagen blir bekymmersamt för kroppen att ta hand om, om det inte är extrema externa förhållanden med +35 grader utomhus.

Sköt om er i sommarvärmen!

Mats