Rätten att styra sitt liv – 2 % gör stor skillnad!

Det är enklare sagt än gjort, som så mycket annat. Men jäklar vad viktigt det är.

Jag möter ofta personer med olika grad av mental ohälsa. Det kan vara allt från personer i djup depression till följd av trauma till överarbetade karriärister. I samtliga fall har dessa personer länge levt utanför sin zon av lycka, de har sakta utarmats på energi och livsglädje och inte sällan har de sökt enkel kortsiktig stimulans i socker, alkohol eller i tabletter och droger. Med min erfarenhet vet jag vad som botar dessa: balans i livet, kärlek och umgänge. Men min erfarenhet säger också att när dessa pusselbitar presenteras möts de med bortviftanden, undanflykter och ursäkter som pekar på att ”för just mig” är detta ej uppnåeligt, inte nu. Något jag menar är fel.

Med balans i livet menar jag ett liv med god hälsa, med rika sociala utbyten och med energi nog att orka alla de svårigheter och problem som vi trots allt oundvikligen ställs emot. Jag menar att alla kan hitta denna balans, oavsett livssituation. Allt börjar med att ta tillvara på rätten att styra våra liv.

Det är faktiskt så att allt det som hindrar oss från att uppnå lycka och balans i livet är möjligt att komma runt. Och inte bara möjligt, det är fullkomligt nödvändigt. Man måste vara dirigent i den orkester som utgör ens liv och inte låta yttre påverkan förstöra den ljuva musik som ett lyckligt liv frambringar.

Men – hur gör man då detta?

Jag kommer tala om den mest handfasta delen av denna balans, den del som förmodligen är enklast att starta med och den del man snabbast får resultat ifrån. Sin fysiska status. Kropp och knopp är ett. Punkt.

En icke hälsosam kropp fungerar som en svamp mot den negativitet som (om man vill) finns överallt kring en. Den suger upp vardagliga händelser och utvinner endast den negativa essensen ur dessa. Med andra ord en perfekt ingrediens för mental ohälsa och en fantastisk vaccination mot lycka. Likt väl hjälper ohälsa dig att låta dig styras av allt det som sker kring dig. En hälsosam kropp däremot fungerar som en sköld mot yttre påverkan, den stärker immunförsvar så väl som självförtroendet och hjälper dig att bygga en stabil grund i ett lyckligt liv.

Det finns få som inte håller med mig om att man behöver en stark och uthållig kropp, jag har belyst ämnet otaliga gånger, men många menar att de inte har tid. Så mycket annat kommer emellan. Det är då det är dags att (åter)ta kontrollen över sitt liv.

Man behöver inte gå in till 100 %. 2 % räcker gott och väl!

Men, vi är trötta efter en dags arbete. Hämtningar från skola och aktiviteter tar upp hela kvällar. Sociala relationer dränerar ens energi, sjukdomar och fysiska åkommor är i vägen. Tiden är knapp. Men vi har alla 2 % över på vårt dygn. 2 % som för många skulle kunna öka energi – och lyckonivå 100-falt. 2 % av ditt dygn motsvarar ungefär 30 minuter och 30 minuters träning 3 ggr i veckan ger en ordentlig skjuts i rätt riktning.

Bestäm dig att ta dina 30 minuter, på den tid du helst önskar. I den form som passar dig. Du kommer snart se att dessa 30 minuter kommer ge dig kraft att ta kontroll över andra delar i livet. Dessa 30 minuter kommer kunna frigöra betydliga mängder tid och energi, vilket kommer göra att du är på god väg att ta kontroll, på god väg att skapa dig förutsättningar för ett liv i balans. Ett lyckligt liv.

Det finns gott om läsning i bloggen om träningsformer, metoder och olika träningspass. Investera 2 % av detta dygn i att hitta något som verkar passa dig!

I hälsans tjänst

MatsRace

Låt träningen förändra ditt liv!

När jag igår på måndagsförmiddagen startade veckan med ett träningspass på vårt lokala gym tillsammans med hustru och några morgontrötta kompisar, så slår det mig hur skönt det känns med måndag och att kroppen får komma i fas efter några dagars ledighet. Hur det kommer sig att man tar sig an veckans arbete med kraft och lust och att de kreativa processerna i hjärnan startar omedelbart.

Låt mig förklara hur du kan förändra hela ditt liv på ett enkelt sätt genom att bara satsa lite på dig själv. Leta upp den lokala träningsanläggningen och prata med dem vad de har att erbjuda i gruppträning, gärna med vikter och kroppen som motstånd. En bra PT som peppar är helt avgörande för att få igång systemet, så hitta någon som passar din person. Om du lägger in olika typ av pass med styrka och kondition som grundtema så tar det inte mer än 8-10 veckor för att förändra ditt liv och med det menar jag på de flesta plan, fysiskt såväl som mentalt. Man ser fler möjligheter till arbete och framgång, lättare att bli nöjd med sin tillvaro, känna lycka och inte minst sexuell tillfredställelse.

Här skall jag berätta lite mer vad som händer:

När musklerna får arbeta så utvinns mer energi och då krävs mer syre vilket gör att hjärtat får jobba och skapa denna balans.

Musklernas energiverk, mitokondrier förnyas vid träning så att vi håller oss unga och fräscha och det motverkar svåra sjukdomar som cancer. Därför är styrketräning den överlägset bästa när det gäller att hålla sig ung i kropp o knopp.

Lungorna får arbeta hårt för att förse kroppen med tillräcklig mängd syre och blir därmed starkare och vitala.

Hjärtat som nu tränas för att syresätta kroppen kommer att i viloläge göra av med mindre antal slag och därmed sparas under större delen av dygnet.

Träningen gör att kroppen skapar fler blodkärl som skall förse kroppen med syre och detta ger lägre blodtryck.

Mer syre till varje cell skapar större fokus och träningen i sig har visat sig ge nya celler i hjärnan, vilket sammantaget ger bättre minne och inlärning.

Hela denna process triggar större receptivitet och produktion av neurotransmittorer endorphin, dopamin, serotonin och gaba. Dessa har en betydande roll i belöningssystemet och i din mentala balans och därmed det bästa sättet att motverka depression. Här är ju också magen och dess balans en påverkande faktor som du kan läsa om i ett tidigare inlägg.

Motverkar åldrandet på leder och bentäthet, såväl som neuroner i hjärnan som nyskapas och vi håller oss unga länge.

Sex som en fin krydda i livet kan bibehållas på en god nivå under lång tid, då träningen skapar hormonell balans som i sin tur ger god genomblödning i de aktuella organen och lusten infinner sig om man orkar och dessutom är glad.

Tillbaks till vad som skall göras:

Satsa 3 månader på dig själv med ett ledarlett träningspass på lokal anläggning och en bra personlig tränare.

Kör 3-4 pass i veckan blandat styrka, kondition och kroppen som belastning eller lite vikter.

Om du nu inte vill gå på gemensamhetsträning utan absolut skall vara en ensamvarg, så går det också. Då kör du samma 3-4 pass i vecka enligt 45 minuters principen.

Börja med 20 minuter rask promenad, sedan tar du en backe på 30 meter och kör maxfart upp och ner 10 ggr. Därefter kör du 5 övningar styrka fördelat på plankan, armhävning, benböj, situps och utfallssteg. Kör dessa 3 gånger 12.

Under samma 3 månader följer du mitt kostschema på periodisk fasta också så blir succén given.

I hälsans tjänst

Mats Petersson