Lösningen som kostar en bråkdel av vad fetmakirurgin gör!

Vägen till ökad förbränning

 

Förra veckan var jag lite barsk och hård mot industrin runt övervikt och att sjukhusen bara tjänar pengar på människors utsatthet. Denna vecka tänkte jag komma med lösningen istället för att bara gläfsa.

 

Hur kommer det sig att dessa stora personer i Biggest Loser lyckas nästan alla med att gå ner i vikt och dessutom behålla sin nya vikt utan att opereras? Jo – de har erhållit kombination av bra träning, peppande samtal, kunskap om vad som är viktigt nyttig mat och framför allt uppföljning och kontroll. Det behövs givetvis hjälp, detta är oftast inget man klarar på egen hand utan en duktig PT är bra att hålla i handen. Lösningen är dock inte raketforskning, även om jag förstår att det måste finansieras.

 

Vi lär oss i skolan om hur hormoner fungerar och dess verkningar i kroppen och knoppen. Vi skall beröra två stycken av dessa, insulin och leptin.

Man kan säga att dessa hormoner gör maten till liv i våra kroppar. Leptin produceras i våra fettceller och som pratar med din hjärna om hunger och mättnad, om hur mycket energi som finns tillgängligt och vad som skall göras med den.

Insulin är det hormon som transporterar in energi i såväl muskler som fettceller. Ibland så uppstår ett motstånd mot det egna hormonet och det framkallas av att vi fått ett långvarigt påslag för att det funnits för mycket energi att ta hand om eller mängden fettceller har ökat och bildar mer leptin som skriker, nu räcker det.

En överviktig person har mer leptin i kroppen som försöker få oss att äta mindre, men som bildar ett motstånd mot sig själv och istället skapar inflammatoriska processer i kroppen och med det ökad smärta.

Insulin fungerar på samma sätt, för mycket påslag under en lång tid skapar ett motstånd mot sig själv och kroppen föredrar att öppna fettcellerna för inlagring istället för muskler.

Vad är då den geniala men enkla lösningen?

Stora svängningar i insulin- och leptinnivåer skapas av processad mat, enkla kolhydrater, socker i upplöst form. Avstå från halvfabrikat, läsk, mjölmat (vete), konstgjord fruktos, och välj istället rena produkter som grönsaker, närodlad frukt, bra fetter och protein från blandat animalisk och vegetarisk källa.

Sen är det bra att lära sig att hantera hunger med hjälp av lite fasta, typ 5:2 eller 16:8.

Detta göra att leptin och insulin nivåer balanseras och vi får mindre smärta, bättre viktkontroll och antagligen ett bättre skydd mot vår värsta fiende cancer.

 

Så vad är då utmaningen för de människor som vill skapa lite bättre fysik och framför allt gå ner i vikt, förutom att se till att balansera leptin och insulin.

Jo att se till att kroppen får så mycket syre som möjligt per kilo kroppsvikt att jobba med, därför är kombinationen av konditionsträning och muskulär träning optimalt då mer muskler kräver mer syre och kroppen stimuleras att syresätta kroppen mer. Så en överviktig person med dålig kondition har alltså svårare att få igång fettförbränningen och behöver fokusera på syresättning.

Överviktiga människor har 20 % mer bakterier i tarmen som gör att vanliga kolhydrater omvandlas och lagras som fett. Överviktiga har också 90 % mindre bra bakterier i tarmen än normalviktiga, vilket också gör att immunförsvaret är sämre rustat. Dessa bra bakterier är väldigt viktiga i arbetet att normalisera sköldkörtelfunktionen, så då kan en nedsatt sköldkörtel ha sin uppkomst i en dålig tarmfunktion. Vidare förstärker tarmbakterierna energitillgängligheten så du känner dig piggare och starkare, ökar effekten på sexhormoner, minskar stresshormonerna och ökar kapaciteten för fettförbränning.

 

Här kommer 10 steg till höjd förbränning

 

  • Ät probiotika, bakterier som stärker ditt näringsupptag. Processad mat innehåller mer dåliga bakterier som alltså motverkar din förbränning. Antibiotika säger sig självt vad som händer, motverkar allt liv, inte bara det dåliga utan också allt som är bra. Köp probiotika som ger 5 miljarder bakterier lactobaciller.

 

  • Ät fermenterad (mjölksyrad) mat som kål och soja eller ta ett bra tillskott med probiotika från hälsokost. Undvik apoteket som oftast är kemiska och bara skräp.

 

 

  • Balansera hormoner som styr hunger och mättnad. Mättnadshormonerna insulin och leptin kan skapa resistens om det är på för mycket. En överviktig person har mycket leptin i kroppen för att kroppen tycker att du bör vara mätt och borde sluta äta. Denna leptin resistens skapar istället inflammationer i kroppen och man får ont i muskler och leder förutom att man är överviktig och kanske frustrerad.

 

  • Träna kroppen i att vara hungrig under korta perioder som en dag eller 6 timmar. Det gör att du mobiliserar energi till rätt saker så att du kan jaga mat eller strategiskt möta en fiende. Så 16/8 är inte dumt alls. Det skall dock inte vara kronisk hunger, då blir den kontraproduktiv och stänger igen förbränningen.

 

 

  • Träna smart med intervaller och vikter. Att promenera är jättebra vardagsmotion som ger syre till systemet och ökar blodcirkulationen. Men att lägga in 10 stycken 30 sekunders rush mitt i promenaden ökar förbränningen 3ggr mot att bara promenera. Lägger du sedan till träning med belastning på musklerna så ökar du användandet av de muskelfibrer som bränner mest fett.

 

  • Lägg in träningspass när du är hungrig då ökar förbränningen än mer, så att fasta på morgonen fram till lunch och samtidigt lägga in ett träningspass gör susen. 
Om du inte fastar äter du din frukost efter träningspasset.

 

 

  • Att dricka lite BCAA under träningspasset hindrar nedbrytning av musklerna och gör underverk på din förbränning.

 

  • Ät lite protein som mellanmål i form av nötter och lite keso det gör att mättnad infinner sig snabbt, det räcker med 15 gram protein. Protein har mycket högre mättnad än kolhydrater som snarare triggar hunger. 
Ät chili, ingefära, vitlök, thailändsk curry, kallpressad kokos och fet fisk. 
Undvik socker, läsk, vete, gluten och all processad mat.

 

 

  • Drick vatten, som helst är renat i ett filter, det ökar upptag av näring i tarmen. Musklerna behöver vatten för optimal funktion och blodet behöver vatten för att flyta på och transportera näring och skräp.

 

  • Drick grönt te eller kaffe, det främjar förbränningen med upp till 16 %, men om det blir för mycket ökar stressen och då blir det tvärtom att fettinlagringen ökar, så tumregel 3-4 koppar om dagen.

 

 

  • Sov bra 7 timmar per dygn, främjar förbränning. Försök att komma i säng vid samma tidpunkt om möjligt så din hjärna kommer till ro och inte TV i sovrummet. Denna avdelning i huset är till för återhämtning eller social aktivitet.

 

Jag vill inte på något sätt bagatellisera detta stora trauma för många människor, att vara överviktig och inte orka men det finns andra sätt än att lägga sig på operationsbordet.

 

I hälsan tjänst

Mats Petersson

Sätt rutinerna till sommaren!

Kom i form och låt de goda vanorna överleva semestern.

Men först vill jag rikta ett varningens finger till fällorna som snart rullar ut i kvällspressen. Smal-till-sommaren-på-2-veckor-programmen som skvallerblaskorna säsongsenligt ivrigt sprider kring sig. “Svält och bli slank”, vad trött man blir.

Jag skulle vilja stanna redan vid själva grunden till dessa lösnummersäljande budskap, en skev bild; Smal är lycklig. Punkt.

Hur ofta har gemene man och kvinna inte intalat sig att i år ska jag slippa bada i vassen, kunna komma i bikinin eller förra årets badbyxor?

Jag föreläser och propagerar för ett hälsosammare liv, ett rikt liv. Ett liv med familj vänner, jobb och aktiviteter som stimulerar kropp och själ. Jag skulle aldrig (förutom i akuta fall) ta fram program eller handlingsplaner som endast verkar för att göra individer smala. Det är kortsiktigt och dumt.

Något som däremot är oerhört viktigt är att äta rätt, träna, vila och ha förbannat roligt. Det är både bra och långsiktigt. Som en trevlig biprodukt kommer du i form och håller den!

Så här kommer en steg-för-steg-metod för dig som känner att det är dags att skippa genvägarna, hitta goda vanor och som är beredd att skörda frukterna av att komma i form, en form som överlever semestern.

  1. Aktivera mera – skippa trenderna (om de inte passar dig)Det är en klyscha, men den bästa träningen är den som blir av, inte den som är hetast i medierna! Gillar du att promenera – perfekt. Tycker du om att cykla – fine. Trivs du på gymmet – klockrent. Tränar du helst hemma – underbart. Det viktigaste är att du belastar muskler och leder och få hjärtat att arbeta ordentligt. Minst 3 dagar i veckan i 30 minuter, men gärna 4-5 dagar i veckan. Detta kommer leda till ökad produktion av lyckohormonet endorfin, motverka hjärt-och kärlsjukdom och lägga grunden för ett aktivt åldrande.
  1. Ta kontrollen över din kost – Låt inte händelserna styra vad du äterTacka nej till bullen på fikat, planera dina måltider och bestäm dig för att äta nyttigt ända fram till lördag kväll. Belöna dig sedan (med måtta) med något du tycker om. Tänk på att undvika socker; i sin rena form (ex. strö/bitsocker), i tydlig form (ex. godis) såväl som i dold form (ex. vitt bröd, ketchup, sötade flingor).

    Ät rätt fett och med måtta. Cocosfett, olivolja, fet fisk och medelhavs yoghurt innehåller fetter vi faktiskt behöver i kroppen. Fetter vi finner i chips, margarin, ost och pommes frites är rent av farliga.Tillaga av bra råvaror, värm inte på dåliga halvfabrikat. Då undviker du mycket av dolt socker, fett och e-ämnen. Dessutom är det troligare att du får i dig näringsämnen som vitaminer, mineraler och antioxidanter. Gott är det också!

  1. Vila och belöna dig självKropp, hjärna och själ behöver ladda om. Likt datorn och telefon behöver pluggas in då och då för att fungera behöver du sova, det vet du säkert om. Men för att systemet inte ska säcka ihop behöver den med jämna mellanrum rensas, det behöver vår hjärna likväl. Ta tid för dig själv och det du tycker om! Belöna dig med en bok, en eftermiddag i skogen eller med relax och spa. Det är du värd!

 

Bygg nu upp goda vanor med dessa tre grundstenar så lovar jag att du har en lycklig och produktiv vår framöver, en sommar att njuta av (i form) och rutiner du kan behålla över semestern!

I hälsans tjänst

Mats Petersson

Blir man verkligen lycklig om man blir smal?

Idag skall jag prata om ett verkligt svårt och känsligt ämne och det är fetma-kirurgi.

Att vara svårt överviktig kan för väldigt många vara ett trauma och väldigt mentalt nedbrytande. Det kan innebära att man får följdsjukdomar som hjärt-/kärlproblem, diabetes, magproblem, depression, värk och sexuell dysfunktion.

Jag är här verkligen inte ute efter att sparka på människor som redan är utsatta och som mår dåligt, när de kanske utsätter sig för omvärldens nedvärderande blickar och uttalanden om att man missköter sig.

Grundproblemet sitter inte i gener utan i kunskap om vad vår kropp behöver för att fungera, likväl som kroppens signalsystem till vårt medvetande gällande belöningssystem och mental balans.

När jag är ute på mina seminarieresor runt om i landet träffar jag mängder med människor som säger att: ”hade jag vetat vad jag vet idag om hur jag skulle må så hade jag aldrig opererats”. Det finns ju förstås lika många som säger att detta varit min räddning till ett fortsatt liv, men det är flertalet som lämnas vind för våg utan att få hjälp med eftervård när man opererats.

När nu till och med allmänna sjukhus räknar med att göra ett visst antal operationer per år för att man får betalt av landstingen i strävan att täcka sin budget så har väl i alla fall botten nåtts.

En siffra som kan betecknas som trovärdig är att landstingen betalar 100 000 kronor per operation, men den verkliga kostnaden över tid är skyhögt mycket större när vi om några år kommer att se stora medicinska problem med dessa patienter, men av annan art. Men det är klart att det går ju då på en annan budget så vem bryr sig? Men helt klart är att en nätt miljard vill alla sjukhus vara med och slåss om.

Jag skall här gå igenom några bekymmer som uppstår i dyningarna efter dessa operationer.

# När man kopplar förbi större delen av magsäcken så tar man bort det mesta av saltsyran som skall spjälka maten och framför allt proteiner. Här hjälper då bukspottkörteln till lite grand, men det är för lite surhet för att den skall bli bra och immunförsvaret slår bakut när det kommer ospjälkade proteiner i tarmen. Effekter som följer är hög kvävgasansamling med oro i mage och illaluktande vädring. Bakterier som skall bearbeta näringen får problem när det kommer för stora proteinkopplingar och det är lätt att det bildas svamp i tarmkanalen som förstås kan förflytta sig till underliv.

Överväxt av svamp är i förlängningen farligt för hjärtat och dess kärl och skall motarbetas med sur miljö och saltsyra.

# Många vittnar om att de fått operera bort gallan ungefär 2 år efter en magsäcks operation och detta beror förstås på att man tagit bort den naturliga kopplingen mellan organen. När magen skall släppa ut mat genom den nedre magmunnen så signaleras gallan att nu är det mat på gång så dra dig samman och utsöndra galla så vi kan spjälka de fetter som kommer. Nu tar man bort den signalen och gallan står still och kan bilda stenar och sedermera stor smärta med operation som följd. En annan funktion man bortser från är att gallan har en förmåga att kapsla in magsårsbakterier och ta bort dessa ur kroppen. Det man nu istället får är tillväxt av dessa med magkatarr och smärta som resultat. Vidare får patienten brist på zink i cellerna som bidrar till ytterligare försvagning av immunförsvaret.

# I förlängningen av detta tillstånd uppstår ett annat problem och det är brist på B-12, som givet sker längre ner i tarmkanalen men kräver ett enzym som heter Intrinsic factor att medverka till upptaget av B-12. Detta enzym kräver surt ph för att bli verksam och det har man helt plockat bort och över tid kommer detta att innebära problem med blodbildning såväl som minnesproblem och ett sämre skydd för hjärtat.

# I och med att man kopplar förbi 80 % av immunförsvaret så blir man väldigt infektionskänslig och när stora delar av den probiotika man har går åt till att ta hand om ospjälkad mat så belastas kroppen oerhört av denna obalans.

Om tarmen är i balans så skapas 90 % av människans serotonin i tarmen och detta skapar mental balans i hjärnan, men nu blir det istället tvärtom. Infann sig inte lyckan trots 30-40 kg viktnedgång så kan personen istället gå in i depression.

Vidare skapas 50 % av dopaminet i tarmen om magen är i balans men detta kan också bli stört och så blir inte kroppen belönad och personen i fråga behöver nya dopaminkickar och en enkel sådan är alkohol. Många vittnar om ökat sug efter alkohol och även sug efter socker som har samma funktion. För trots att magen rymmer väldigt lite mat så går det att smälta choklad och äta med sked.

Så trots önskan att bli smal och tron att det skall göra en lycklig så kan det bli så att de är ur askan och i elden och jag tror att det skall göras på annat sätt och mycket billigare.

Insulin och leptin resistens är grundfelet, detta går att avhjälpa med rätt kost och rätt aktivitet (se mitt tidigare inlägg om resistens). Om man samtidigt får jobba med KBT och träna mentalt så är halva slaget vunnet men det tar lite längre tid än att lägga sig på operationsbordet i 2 timmar.

Samhällskostnaden för dessa patienter över tid får vi vänta och se men troligtvis är det 10 falt den kostnad som sjukhusen drar in detta år för att täcka sin budget.

Och en sak är säker, det är fortfarande utsatta människor som mår dåligt.

Livet skall vara kul.

Mats

Hur många påsklunch klarar man egentligen?

Nu är påsken här med allt vad godsaker och felaktiga val innebär, men det behöver inte vara så farligt bara man begränsar sig lite. Finns det någon anledning till att må dåligt för det eller försöker jag skapa ett dåligt samvete, absolut inte. Men det kommer en ”baksmälla” vare sig man vill eller inte i form av extra kilon runt midjan, förändringar i fysisk status eller att man mår dåligt av allt frossande.

Kan man göra det lite smartare så kanske man kan använda några extra lediga dagar till att faktisk må bättre, när vi startar upp igen efter helgen.

Allt handlar om smarta val denna vecka, att se till att balansen hålls mellan intag och uttag och att vi väljer med förnuft.

Här kommer en checklista som du kan ta med dig in i ledigheten och som påminner dig lite om att göra rätt saker.

När det gäller maten så är de flesta påskbord uppdukade med bra råvaror och inga halvfabrikat. Så rena produkter som möjligt är att rekommendera och förstås gärna ekologist. Tänk på att sillen ligger i sockerlag så ät med måtta, gravlax såsen är rejält sockrad och patén eller korven har doppats i socker, för att inte tala om allt godis som ligger och hotar i skålar på vartenda litet bord man vänder sig mot. Påskäggen rämnar över och vi äter 50 % mer godis dessa dagar mot alla andra helger på året.

Det som gäller här är att tillfredsställa kroppens behov av mättnad genom att äta med struktur på de tider du brukar. Gå upp och ät frukost ordentligt med gröt och ägg eller fet yoghurt och nötter med bär eller en omelett. Bra med protein är nyckeln här som snabbt skapar mättnad. Gå inte och vänta hela dagen på en sen påsklunch för att sedan smälla i dig flera tusen kalorier på en gång, för då slår kroppen bakut.

Välj bra mat

Tänk på att äta mat som är nära naturen som ägg, fisk, sallader, fågel, ost, bär, nötter, smör och yoghurtsåser.

Äter du smart på detta sätt så kan du sedan unna dig en ost tallrik med tillhörande kex och päronhalva.

Efterrätt får vi inte glömma och då är det ju smart att tänka på det som kanske slår allt, choklad. Leta rätt på efterrätter gjorda på mörk choklad, gärna 80 procentig, då mår kroppen kanon. Denna kakao ger massor med antioxidanter, höjer mättnadskänslan och ger bra energi. Den ger nämligen korta fettsyra kedjor som kroppen gärna använder som energi, så gör en egen choklad mousse på mörk choklad och du blir nöjd efter en liten skål. Söta med Stevia för den höga kakaohalten gör den lite besk och Stevia gör ingen skada. Kakao innehåller anandamine som blockerar smärtkänsla och oroskänsla, varför choklad kan skapa ett beroende, men i detta fall utan problem.

Motion

Sist men inte minst så pratar vi lite om långa promenader före måltiden, vilket kommer att göra så att maten smakar ännu bättre. Lägg in ett träningspass varje morgon med powerwalk och lite intervall i backarna så tycker kroppen att du är värd lite extra gott.

Om du sedan kör ett extra varv i trädgården med lite krattning så hjälper du tarmens arbete med att behandla den eventuellt onyttiga maten. Glöm inte att alkohol bidrar med mycket kalorier så begränsa lite grand och städa undan godiset efter lördag, för man behöver inte äta upp allt som blev över bara för att det kom lite få påskkärringar.

Själva firar vi påsk med mycket jobb i trädgård och lite extra löpträning i backe, för att sedan äta fisksoppa med ett glas Chablis till.

Hälsningar

Mats