Magen är det viktigaste du har!

matsvision-bakterier

Din kropp är uppbyggd av många miljarder celler och tänker du sedan på hur många bakterier du har i kroppen så är det 100 gånger fler än du har celler. Om då balansen mellan dessa bakterier störs så förstår vi vilken armada som belastar din kropp på fel sätt och varför det kan ge tråkiga sjukdomar.

Tarmsjukdomar som Chrons och Ulserös Kolit är inflammatoriska tillstånd i matsmältningsapparaten som oftast uppstått beroende på obalanser mellan tarmbakterierna. Detta har sedan pga mediciner, stress, socker och dåliga fetter framkallat en inflammation som ger svåra smärtor och givet också besvär i näringsupptag. Detta ger sedan andra störningar som sömnrubbningar och utmattningstillstånd med efterföljande mental belastning.

Tänk dig att tarmen står för 80 % av ditt immunförsvar där probiotika bakterier är en viktig faktor som skall ta sig genom tarmens slemhinna och in i immunförsvarets celler.

Så om tarmen stressas med socker, dåligt fett och föroreningar så släpper tarmen igenom alla bakterietyper och skapar oreda bland mikroberna som är starka väktare i ditt immunförsvar.

En annan sak som stör bakteriefloran och förstör probiotika nivån i tarmen är vissa E ämnen och där speciellt E 407 som är ett förtjocknings medel i tex vissa mjölkprodukter, så se upp med dessa. Det kan faktiskt vara så att en laktose känslighet kan i själva verket vara en känslighet mot E 407.

Probiotiska bakterier behöver också mat och dessa heter prebiotika och återfinns i lök, vitlök, havregryn, tomat, banan , sparris och mjölkprodukter.

Jag brukar använda mig av Aloe Vera som universalhjälpmedel i detta sammanhang för den innehåller dels probiotika men är dessutom släkt med lökfamiljen och ger därmed också prebiotika så man får allt i samma produkt.

Att äta probiotika i fermenterad mat ger 100 ggr mer bakterier än att äta tillskott så mitt råd är att köra en kombo av probiotiskt preparat och mjölksyrad vitkål eller Aloe Vera. Dessutom verkar det som att Aloe Vera ger det där skyddet till tarmbarriären jag talade om som hjälper immunförsvaret att släppa in rätt bakterier i systemet.

Det verkar också som att alla med övervikt eller metabolt syndrom har brist på probiotika i matsmältningen.

Om du åker på magsår och får antibiotika mot detta så sopar du rent i hela systemet av bra bakterier, men du får å andra sidan bra effekt mot magsårs bakterierna med probiotika och antibiotika i kombination.

Vad göra vid inflammationstillstånd i tarmen?

  • Ät så lite processad mat som möjligt och istället bara naturliga råvaror.
  • Ät fiskolja, Omega-3 av bra sort som häver inflammationer och undvik att äta växtbaserad Omega- 3 ALA som istället startar inflammationsprocesser.
  • Stryp sockerintaget.
  • Bort med sötningsmedel som är konstgjort, aspartam och sukralose.
  • Ta bort gluten.
  • Optimera D-vitaminintaget (solen och kolesterol) som skapar 100-tals peptider som motverkar infektioner.
  • Ät probiotika som tillskott och ät fermenterad mat och dessutom krydda med gurkmeja.

Som en knorr på slutet, tänk er att man i dessa tidevarv opererar magsäcken för att folk skall gå ner i vikt genom att koppla förbi hela detta system och ta bort 80 % av immunförsvaret, hål i huvudet om du frågar mig. Detta ämne skall vi penetrera ordentligt en annan dag, kanske inför påsken till och med.

Sköt om er i helgen.

Mats

 

 

Våren är här och kroppen spritter av lust!

crille-squats-2

Här får du ett startkit för att få fart på kroppen på 28 dagar och som gör din kropp redo för en härlig sommar. Lägg 35 minuter på träning enligt mitt schema plus lite styrsel på kosten så gör du underverk för din hälsa på bara 28 dagar, inget gym, inga redskap.

Varje dag så kör vi enligt följande:

En uppfriskande promenad i snabbt tempo på 20 minuter och sedan letar vi upp en backe eller trappa på 20-30 meter. I ditt tempo men lite extra så kör vi 5-10 ggr upp och ner för denna backe, perfekt för din förbränning under hela dagen. När vi sedan är tillbaks hemma så skall vi köra squats (se instruktion).

Utförande Squat

  1. Stå något bredare än axelbrett med rak rygg och god spänning i bålen.
  2. Böj dig ned med mot golvet, med bibehållen hållning och bålspänning och utan att knäna faller inåt, tills dess att låren är parallellt med golvet.
  3. Res dig rakt upp.

Det är viktigt att vi följer instruktionerna så vi gör rätt och inte skadar oss.

 

Denna komplexa övning gör hela skillnaden:

1/ Denna övning bygger muskler i hela kroppen.

2/ Denna övning förbättrar rörligheten och balansen.

3/ Det är stora muskler som involveras och för varje kilo du bygger så bränner du 100-150 kalorier per dag, 3-4 kilo extra muskler gör av med 500 kalorier per dag.

4/ Förbättrar kommunikationen mellan hjärna och muskler som förebygger fallolyckor, så detta är mycket viktigare än att äta kalcium eller mediciner mot benskörhet.

5/ För alla som redan tränar så är detta en viktig övning som förebygger skador, genom att man blir stabilare i höfter och fotleder.

6/ En viktig basövning för alla motionärer som elit genom att man hoppar högre och springer fortare.

7/ Få övningar är så kompletta som benböj i och med att man kopplar in stora muskler som rumpa och ben men också mage och rygg. Denna komplexitet gör att dessa muskler reglerar omsättningen av socker och fett och förbättrar insulinkänsligheten och motverkar diabetes och kärlsjukdom.

8/ Motverkar tarmproblem och förstoppning. Övningen hjälper tarmen att leverera näring till alla vävnader och organ, så en ”superövning” för att sköta magen.

 

Sedan var det kosten också i 28 dagar.

Så vad ska man äta:

Frukost: En drink på avokado, chiafrön, cocosmjölk, spenat, salt o peppar och 2 ekologiska ägg.

Lunch: Linser, ris broccoli, blomkål, rödkål, tomat, chili och kyckling eller fisk.

Mellanmål: Lite fetyoghurt och valnötter.

Middag: Som lunch med alternativ nötfärs eller falafelbiffar.

Du kan även gasa lite extra efter 28 dagar och lägga in periodisk fasta med systemet 16/8 eller 5/2, vilket som passar dig bäst. Läs mer om detta i tidigare inlägg.

Kom igen nu och möt våren med lust!

Mats Petersson

Din inre kraft kan uträtta underverk – mirakel kräver lite hjälp!

matsvision-peakperformance-in-life-1000x550

Jag har sedan i höstas kört igång ett nytt koncept efter mycket påtryckning om att gå från ord till handling. Detta koncept heter MatsRace och har blivit en succé ute bland företag och organisationer runt om i Skandinavien. Det jag tänkte när vi startade detta var att människor skulle få igång den egna processen i både kropp och knopp.

Resultaten har varit över förväntan bland de som deltagit ifrån olika företag runt om i landet och det som är mest påtagligt är den stora grupp människor som varit nerkörda eller deprimerade och som nu vittnar om remarkabel ”come back”.

Hur kan 10 veckor av eget tänk gällande den egna hälsan vida överstiga resultaten av medicinering under samma period? Det är förstås för liten grupp att dra några slutsatser på men vi måste ändå reflektera över detta fenomen och samtidigt skicka en passning till alla behandlande instanser.

Vi behöver balans

Att gå i väggen eller bli utmattad med efterföljande depression är inte en sjukdom eller ett tillstånd, det är ett symtom. Ett symtom på att något är fel i systemet, inte ett tillstånd som måste medicineras resten av livet. När skall kravet ställas på vårdapparaten att de måste ställa frågor om bakgrundsfakta hur patienten hamnat i denna situation. Vad kan man göra för livsstilsförändringar? Hur kan patienten bli delaktig i sin läkeprocess?

Visst är det till viss del placebo men helt utan biverkning och vad är felet med det, mycket bättre än att bomba med kemiska preparat.

Vår kropp behöver balans mellan gas och broms, en möjlighet att hämta kraft och skapa lust. En möjlighet att skapa dynamik i systemet mellan toppar och dalar där kroppen kommer i en slags rytm som gör att man blir självgående. Detta sköts med samspelet mellan våra hormoner. När det blir obalans och man börjar gå på tomgång så uppstår symtom som t ex depression.

Hormoner

Om vi håller oss till några stycken hormoner idag och börjar med den viktiga balansen mellan serotonin och dopamin. Serotonin bildas till största delen i tarmen av aminosyran tryptofan och b-vitamin 6, men för att kunna bildas krävs närvaro av zink och kolesterol. Om man nu kört ikull och fått brister i kroppen så är det första man får brist på zink och b-vitamin. Man borde alltså ställa kontrollfrågor runt detta innan man slänger på patienten antidepressiva mediciner. Vidare så kan ju mediciner mot högt kolesterol (statiner)skapa försämrad metabolism av serotonin, ingen ”hit”.

Receptorer för serotonin finns i hög koncentration i tarmen, varför det borde vara kontrollfråga på dessa patienter, hur mår magen? Uppföljning på detta borde vara ändrad kost och mer probiotika och prebiotika.

Hur påverkar man då allra bäst dessa receptorer så de tar emot mer serotonin ? Jo genom regelbundet endorphin påslag. Träning i lagom dos och gärna lite intervall skapar höga påslag av endorphin som öppnar receptorerna för serotonin och det krävs mindre mängd för att kroppen skall bli nöjd. Det har tagit 10 veckor hos flertalet i Mats Race att sluta helt med mediciner, givetvis har deras läkare godkänt detta.

Som jag tidigare beskrev så är balansen mellan serotonin och dopamin kanske den allra viktigaste i detta sammanhang och dopaminet förstärks också av träning och dessutom gör vi 50 % av dopaminet i magen så därför blir ekvationen: mage, motion och sömn.

När jag träffar människor som är utmattade och/eller deprimerade så slås man av en viktig lärdom, de flesta som tar sig ur detta och kan sluta medicinera är människor som gör helt om och börjar göra andra saker i sitt liv, t ex nytt arbete eller starta eget.

Om man läser berättelser om Dr Westerberg som var verksam i Enköping för 100 år sedan så inser man vad mycket dagens läkare har att lära från dessa gamla medicinare.

Han gav sina patienter andra arbetsuppgifter än de brukliga för han ansåg att vila var att göra något annat och han frågade patienten vad hon ville göra inte vad hon kunde.

På detta sätt fick han patienter att ta kommandot över sin kropp och skapa kraft som översteg det yttre tryck som från början skapat obalansen.

INTE FÖR ATT DU MÅSTE UTAN FÖR ATT DU VILL!

Mats Petersson

Kolesterol i kroppen- vän eller fiende?

matsvision-kolesterol-agg

När man sitter och ser TV-reklam om margarin som skall förbättra hälsan för att doktorn har sagt att man har förhöjda blodfetter så blir jag bara helt matt av frustration.

Vi måste lära oss vad kroppen behöver när det kommer till näringsämnen och vad kroppen inte behöver när det kommer till kemiskt gjorda tillskott eller preparat.

Kolesterol är en gång för alla ett av kroppens viktigaste näringsämnen, som är oumbärlig för att bygga celler i vår kropp. Det skall göra stress och sexhormoner för kroppen så att viktiga responser fungerar och dessutom skall kolesterol hjälpa D- vitamin in i kroppen så den blir aktiv och verksam för vårt immunförsvar. När vi vistas ute så strålas vi med UV- strålar som med kolesterolets hjälp omvandlas till D-vitamin.

Likaså är kolesterolet med i tillverkning av Serotonin i tarmen, så indirekt är kolesterolet viktigt för en bra mental balans.

När då kolesterolet gjort alla dessa insatser så transporteras det tillbaks till levern där det tas omhand och används på nytt. Skulle det vara så att kroppen egentligen vill ta bort det, så skulle kroppen skicka det till njurar eller tarmen för att forslas bort. Men kroppen inser att detta ämne är livsnödvändigt och vill behålla det genom returanvändning.

I en nyligen publicerad rapport i Washington Post så beskrev man att den mat vi äter har liten påverkan på kolesterolnivåerna utan det är leverns produktion av kolesterol som är det avgörande. Nu är inte det hela sanningen som jag snart skall komma till, men vi kan fastslå att det är inte fritt fram att äta hur mycket friterat med ”bea” som helst ändå.

Olika typer av kolesterol

Tittar vi då på kolesterol av olika typer så ser man vad som är viktigt och kan bilda sig en egen uppfattning och inte bara gå på läkarens påstående som den enda sanningen.

Man utläser av sina tester ett totalkolesterol och sedan fördelningar däri av HDL, LDL och VLDL. I decennier har läkemedelsindustrin menat att ett totalkolesterol över 5 bör medicineras och att LDL inte får överstiga 3, men att HDL skall var över 1.

Allting är kolesterol men benäms till vardags som det ”goda” kolesterolet HDL och det ”onda” LDL, där HDL gör alla de positiva saker som jag beskrivit här ovan, medan det ”onda” klibbar ihop sig i blodbanan och skapar sjukdom.

Det viktigaste värdet är förhållandet mellan HDL och totalen, respektive Triglycerider och HDL.

Exempel: Totalkolsterol på 7 och HDL på 1,8 ger en ratio på 25 % HDL av total och ett tecken på en mycket frisk kropp. Däremot en total på 5 och ett HDL på 1 ger 20 % ratio och en signal till att göra livsstilsförändring, som jag kommer till senare.

Att äta bra fett i form av olivolja, ägg, fet fisk och nötter skapar mindre Triglycerider, än om man äter dåliga fetter som friterat och halvfabrikat.

Då tittar vi på nästa markör som är Triglyceriderna delat med HDL som skall vara under 2. TG på 2 och HDL på 0,9 ger 2,2 i ratio och signal om förändring, men ett TG på 2 och ett HDL på 1,3 ger en ratio på 1,5 och signal om att kroppen är frisk. Detta skall givet ställas i relation till om man redan har en hjärtsjukdom i botten och att doktorn säkerställer vidare komplikationer.

Varför skriver man i rekommendationer om kolesterol att allt över 5 mmol/l totalkolesterol är farligt och bör medicineras?

Jo därför att samma företag säljer kolesterol mediciner för 100 miljarder per år.

Om man nu pressar ner kolesterolet till det minimala, vad får vi för konsekvenser?

Svaghet i kropp och knopp, presumtiva depressioner och inte minst avtagande sexlust, bra va! Men då får ju samma företag sälja mer mediciner av annan art för att täcka upp dessa behov också.

Så vad är då lösningen:

En kombination av bra kost och regelbunden träning gör susen.

En tarm med bra bakterieflora behöver mycket gallsalter för att bra fetter skall tas upp i kroppen och att hormonella produktioner skall startas. Dessa gallsalter görs av HDL i levern och blir det brist på HDL i levern så går man ut till blodbanan och sänder in lite ”skräpkolesterol” i form av LDL till levern så dessa kan användas till gallsalter.

Hur kan vi då öka denna omsättning? Jo genom att äta växtsteroler eller vattenlösliga fibrer i form av grönsaker och frukt och öka mängden probiotika i tarmen så inträffar denna process och du kan strunta i medicinerna. Att avstå från snabba kolhydrater och socker gör så du minskar oxidation av fett i dina celler och du får mindre inflammationer och du höjer andelen HDL som ser till att du håller dig frisk länge. Om vi sedan tittar på det andra värdet och dess förhållande så siktar vi in oss på Triglyceriderna som generellt är det fett vi lagrar i våra packväskor, så finns det en sak att göra, intervallträning 3-4 gånger per vecka.

Det kräver lite jobb av dig men det är värt det och du slipper medicinera, så nu tar du kommandot över din kropp.

Hälsningar

Mats