Trött och nedstämd? Det behöver inte vara psykiskt!

matsvision-trotthet-depression

Genom alla mina år på seminarieresor ute i landet så har jag offta stött på människor med svårförklarlig trötthet. Ofta tror de att de är på väg in i depression och ofta även fått diagnos för detta. När man så gräver lite i historiken så kommer det fram att det funnits svampinfektioner i underlivet och ibland även i munhålan.

Detta är då ofta grundat i unga år med öroninfektioner och flertalet antibiotika kurer som är en perfekt grogrund för svamptillväxt.

Svampen i underlivet är Candida och kommer från tarmen därifrån den sedan ”hoppar” över till underlivet där den trivs utmärkt och orsakar besvär som klåda, flytningar och sveda.

 Vad är grundorsaken:

Obalans i matsmältningssystemet med framför allt brist på saltsyra! När bristen på saltsyra påverkar magmunnarna så börjar de glappa och saltsyra studsar upp i matstrupen med sura uppstötningar som följd och doktorn säger att det är för mycket saltsyra, att du skall äta syradämpande medicin vilket kommer att förvärra symtomet än mer och så småningom orsaka magsår.

Det stora bekymret är obalans mellan zink och koppar på grund av stress i olika former, där bristen på zink gör att saltsyran inte kan bildas i tillräcklig mängd för att sköta matsmältningen.

Bristen på probiotiska bakterier är nästa orsak och dessutom orsakar fel behandling av kroppen med antibiotika, socker, jäst, raffinerade kolhydrater, alkohol gör att svampkulturen växer till och förökar sig.

När sedan skolmedicinens företrädare säger att det inte går att bota svampinfektion med kost så finns bara en kommentar, stackars trångsynta människor.

Symtom:

  • Oerhörd trötthet
  • Viktuppgång
  • Sötsug
  • Infektioner
  • Nedsatt immunförsvar
  • Nedsatt mental styrka
  • Håglöshet

På 12 veckor händer det mycket om du testar enligt mitt förslag, men det finns inga genvägar utan du måste vara stenhård mot dig själv.

Behandling:

  1. För att kunna stötta leverns avgiftning så kan du ta molybden 2+2 kapslar per dag, och för optimal effekt så behöver man samtidigt få upp zinkvärdet, då kommer koppar att sjunka undan och zink att höjas och därmed får du igång matsmältningen.
    Zink måste intas i flytande form för att tas upp och ta 2 korkar per dag i lite vatten.
  2. Svamdödare behövs. Du tar Genciana Rot och intar enligt rekommendation eller 10 droppar X 2.
  3. Bygga tarmfloran: Här behövs höga doser av probiotiska preparat i ett brett spectra och i doser om biljoner lactobaciller, det räcker inte med miljoner utan 10 ggr mer. Kolla efter det mesta du hittar på marknaden.

4. Ät detta

  • Fullkornsris
  • Potatis
  • Ägg
  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Kokosfett
  • Nötkött
  • Fisk
  • Kaffe
  • Olivolja

Ät inte detta

  • Socker
  • Jäst
  • Soja
  • Raffinerade kolhydrater
  • Mjölkprodukter
  • Alkohol
  • Smakförstärkare
  • Halvfabrikat
  • Sötningsmedel
  • Nötter
  • Frukt

Det kan vara så att du behöver köra längre än dessa 12 veckor men det får du bedöma efter hand hur du ligger till. Har du dessutom haft sköldkörtelstörning så behövs detta följas upp efter kuren då du kanske måste justera eller rent av ta bort mediciner.

Har du ätit antidepressiva mediciner så kan det vara läge att prata med din behandlande läkare för du har nu fått mycket bättre egen produktion av signalsubstans som reglerar din mentala status.

När du är färdigbehandlad så kan du återinföra de produkter du känner för att du vill ha som t ex alkohol eller godsaker.

Det känns som jag sagt detta många gånger den senaste tiden men magen är det viktigaste du har.

 

Sköt om dig!

Mats

Mer sex åt folket!

matsvision-sex-for-battre-halsa

Kraft och lust både på jobbet och hemma är ingen given parameter i livet om man känner sig låg i energi och stressen väller över i hela tillvaron.

Att vara sugen på sex är tätt sammanknippat med att vara sugen på livet i stort, att vara sugen på nya utmaningar i jobbet. Ibland så händer det saker i livet som gör att man tappar sugen lite grand och nöjer sig med närhet och kramar men det ger fortfarande en hormonell respons i kroppen som är välgörande. Det finns studier som påvisar att det hormonella spelet mellan man och kvinna är så finurligt att när kvinnan blir gravid så sjunker också mannens testosteron för att han inte skall gå till någon annan mer mottaglig.

Men stress i dess negativa form är nog den mest förstörande faktor för lust om vi bortser från mediciner. Stress i form av en lustfylld utmaning är bara triggande för sexlusten.

Positiva effekter med bra sex:

1/ Signifikant högre nivåer av immunglobulin IGA som står först i kön att motverka sjukdom. De som har sex 1-2 ggr per vecka har färre sjukdagar!

2/ Att ha sex regelbundet skapar balans mellan östrogen och testosteron, vilket är ett grundfundament för bra hjärta och kärl.

3/ Sex och då speciellt samlag är direkt korrelerat till bättre stresstålighet och lägre blodtryck.

4/ Sex är som vilken aktivitet som helst, bra för din muskelstyrka och kondition. Du förbränner dessutom kalorier varje minut du håller på, vilket kan kompensera för det eventuella intag man kanske gjort innan man kommer till sexet. Man skall därmed inte förringa snabbisen som ger samma hormonella påslag men mindre förbränning.

5/ Endorfin och oxytocin som utsöndras vid sex är smärtlindrande, så många former av smärta kan lindras med sex. Kanske dags att omvärdera huvudvärken som indikator till att inte ha sex utan tvärtom.

6/ Forskning påvisar att män som har sex eller masturberar flera gånger i veckan har påtagligt lägre risk för att utveckla prostata cancer.

7/ Efter sex utsöndras relaxhormonet prolactin, vilket skapar bättre sömn, samtidigt så ger orgasm utsöndring av oxytocin som också skapar god sömn och återhämtning.

8/ Regelbundet sex skapar en mycket bättre förmåga att utstå stressiga situationer.

9/ Sex ger ökad libido vilket betyder lust helt enkelt, det ger mer vaginal smörjning, högre blodgenomströmning och bättre elasticitet och det skapar mental påverkan och det blir skönare och detta skapar förstås ännu mer lust, bra va!

10/ Kvinnor som har sex ofta tränar också sitt bäcken och därmed sin urinblåsa vilket motverkar inkontinens.

11/ Sex påverkar relationen så att den stärker sig själv över tid.

Vad kan du göra för din kropp för att stärka ditt sexliv?

  • Bra sömn
  • Ät enligt mina tidigare direktiv, organiskt och inte halvfabrikat
  • Ta 4000 IE D-vitamin/dag
  • Amminosyran L-arginin ger ökad fart i blodkärl och hög ”kåtfaktor”. Finns en produkt som heter Argi+
  • Träna högintensiv intervall med vikter 20-30 minuter 3 ggr per vecka
  • Ät ett B-vitaminkomplex
  • Ta bort socker så mycket det går
  • Alkohol upp till 0,4 promille har positiv effekt men allt över detta negativt,
    2 glas vin
  • Ät probiotika i form av syrade grönsaker eller laktobaciller

    Denna gång verkligen i hälsans tjänst, Mats

 

Vädra bort överflödskilon med smart träning!

matsvision-springa-i-trapp

Idag skall jag redovisa lite forskning på hur kroppen gör sig av med fett på bästa sett och hur det påverkar oss i vårt val av aktivering.

Grundprincipen är följande:

Kroppen lagrar fett i formen av triglycerider som är rent vitt fett som ligger i packväskorna. För att bilda denna molekyl som sedermera lagras som fett så behövs det några grundämnen och dessa är syre, kol och väte. När man sedan skall lösa upp denna lagrade form av fett så gör kroppen andra flyttningsbara ämnen som koldioxid och vatten.

I en stor studie publicerad i Medical News Today så beskrev man hur testgruppen hade gått ner i snitt 10 kg i fett varav 8,4 kilo hade kommit ur kroppen som koldioxid genom utandningen och 1,6 kilo blev vatten. För att få till denna omvandling av fettsyror till koldioxid och vatten var man tvungen att andas in 30 kg syre för att alltså ta bort 10 kg fett. Detta kallas för att fettet oxiderar och förbränns.

Så vad är då utmaningen för oss vanliga enkla människor som vill skapa lite bättre fysik?

Jo att se till att kroppen får så mycket syre som möjligt per kilo kroppsvikt att jobba med, därför är kombinationen av konditionsträning och muskulär träning optimalt då mer muskler kräver mer syre och kroppen stimuleras att syresätta kroppen mer. Så en överviktig person med dålig kondition har alltså svårare att få igång fettförbränningen och behöver fokusera på syresättning.

Så att slöa i soffan på lördag i en timme mot att under en timme utföra en rask promenad skiljer sig i förbränning sjufalt.

 

En annan studie som stärker denna tes är att 2 grupper fick träna under 8 veckor på olika sätt. Den ena gruppen fick efter uppvärmning köra maxintervall i 30 sekunder med vikt eller i backe för att sedan vila i 4 minuter och detta återupprepades under en timme.

Den andra gruppen fick cykla i jämn takt under en timme. Den grupp som körde intervall fick avsevärt bättre konditionshöjning än den grupp som bara cyklade.

Dessutom frisätts 3 ggr så mycket fett till blodbanan vid intervall- som vid vanlig kardioträning.

Sammanfattning:

Vill du starta igång inför våren ordentligt så välj en bra kosthållning som GI eller periodisk fasta och sedan tränar du med vikter eller intervall så får du längre efterförbränning från din träning och du kommer snabbt i god form inför vårens antågande…

Sköt om er

Mats

Viktiga punkter om stresshantering!

matsvision-stresshantering-i-vardagen

Uttrycket ”less is more” är bra i sambandet stress och prestation. Det är garanti på att om du kan stressa ner och slappna av så kommer du att prestera ännu mer. Läs igenom punkterna om stresshantering och skaffa dig ännu bättre prestationsförmåga.

Notera vilka dina fysiska och psykiska stressreaktioner är. Lär känna dem väl så att du kan tyda dem i god tid!

Lär dig att se vad som stressar dig i din omgivning. Analysera orsakerna och försök att förändra det som går och acceptera det som inte går att förändra. Undvik att stressa för saker i framtiden – lev i nuet.

Se till att få stimulans i lagom mängd. Obalans leder till skadliga stressreaktioner.

Många små saker gör att man missar det stora hela.

Tolka krav, förväntningar och kritik på ett öppet och positivt sätt. Försöka att se vart de kommer ifrån – dig eller omgivningen.

Låt inte någon, inte ens du själv pressa dig så hårt att ditt immunförsvar försämras.

Lägg in några mikropauser i ditt arbete. Ge dig möjlighet att reflektera.

Lär in någon, för dig lämplig, avslappningsteknik och använd den helst dagligen, särskilt under pressade perioder i livet.

 

Utnyttja sömnen som hälsomedel! Sov ut ordentligt.

 

Motionera lagom och regelbundet! Motion, avslappning och sömn i en jämn fördelning, förstärker varandras verkan och ger tillsammans en fysisk och psykisk avspänning.

Visa respekt för alkohol och lugnande medel. Det hjälper inte att bedöva utan gå till grundorsaken.

Planera och prioritera och ta dig an det som är viktigast först! Skjut inte upp det som tar emot.

Hitta din livsrytm där både familj och arbete får plats och är i bra balans.

Vårda dina relationer! Tala med någon som kan lyssna på dig när du har problem.

Försök att få en riktig god vän.

Ge dig själv belöning genom att göra det du tycker om, träna, träffa vänner, läsa en bok etc.

Stjäl inte den tiden utan se till att den är accepterad.

 

Inte för att du MÅSTE – utan för att du vill!

I hälsans tjänst

Mats

Cacao är antagligen planetens populäraste träd!

matsvision-cacao-choklad-mork

När vi nu har lagt våra nyårslöften om träning eller viktnedgång så kommer förstås frågan om man aldrig får äta något gott som choklad. Visst skall vi göra det, tvärtom så beordrar jag er att äta lite choklad varje vecka, men inte vilken choklad som helst.

Den helt råa cacaon är så besk att den nästan är oätbar, men vi kan äta en 75 % utan vidare och om vi äter den som sötats med Stevia så blir det riktigt bra.

Inflammationer

Magbakterier bryter ner och fermenterar innehållet i mörk choklad och bildar antiinflammatoriska ämnen som främjar din hälsa.

Så om man äter lite tillskott av probiotika och sedan en choklad mousse på mörk choklad så skapas ämnen som verkar kunna minska inflammation i hjärt/kärl vävnad.

Om du däremot äter mjölkchoklad så stoppar du i dig både pastöriserad mjölk och socker, vilket då tvärtom skapar inflammationer i vävnader.

När vi stressar skapar kroppen fria radikaler som ger inflammationer och skador och till och med svår sjukdom. Motståndet mot detta heter antioxidanter och mängden antioxidanter i mörk choklad är 20 ggr mer än i blåbär som anses väldigt bra.

Choklad sänker även kolesterolet LDL vilket skadar vårt hjärt/kärlsystem.

Cacao hjälper kroppen att utsöndra endorfin vilket får kroppen att slappna av efter en stressad dag och ännu bättre blir det när vi pratar om signalsubstansen serotonin som utsöndras i större mängd med hjälp av cacao. Serotonin måste finnas i rätt mängd för att kroppen skall må bra och komma till ro, därav kan vi se sambandet mellan chokladbegär och nedstämdhet, men än en gång, det fungerar inte med mjölkchoklad.

Mer bra saker om cacao:

  • Motverkar inflammationer
  • Motverkar diabetes
  • Motverkar fetma
  • Tar ner kortisol
  • Tar ner stressen

Minskar stressens skadeverkan

Gör en god choklad mousse till helgen på 75 % cacao och sötad med Stevia.

I hälsans tjänst

Mats

Antibiotika är på väg att bli en farsot!

matsvision-antibiotika-farsot-farligt

Antibiotika användandet är på väg att bli en riktigt stor hälsorisk för oss i hela världen.

Det dödar fler människor per år än emfysem, hiv, Parkinson och självmord tillsammans pga. den oerhörda tillväxt av resistenta bakteriestammar som växer till i spåren av antibiotika användandet. Nu är det i ärlighetens namn inte bara vårdens fel utan även produktion inom djurhållning och jordbruk där användandet har ökat dramatiskt.

Nya så kallade super-bakterier har upptakts i spåren efter penicillinbruk och dessa växer i huvudsak till i tarmsystemet på både människor och djur, därav mina tidigare inlägg om att magen måste må bra för att kroppen skall fungera.

Om ni läste mitt inlägg om probiotika så förstår hur det hänger ihop, pro betyder för och anti betyder emot. Probiotika betyder för liv och antibiotika följaktligen mot liv.

Nu har denna upptäckt med antibiotika varit bra under 100 år för att motverka effekterna av bakteriesjukdom men det har används så mycket i förebyggande syfte att både människor och djur skapat starkare bakteriestammar som inte antibiotika rår på, och detta ställer till det för oss.

Vad är då lösningen på detta problem?

Givetvis så skall kroppen få möjlighet att skapa bakteriebalans i tarmen själv med att äta rätt kost och väldigt viktigt blir då probiotika antingen som grönsaker eller tillskott.

När sedan det sitter läkare i TV och säger att det inte behövs speciell kost eller kosttillskott så blir ju givet problemet än större.

Massor med studier visar på behovet av D-vitamin upp till 4000IE per dag, och som hjälper kroppen att bilda glutathion, som är mästerlig på att hålla immunförsvaret på topp. Immunförsvaret finns i stor utsträckning i din tarm där glutathionet har stor inverkan.

Om vi hjälps åt:

– Mindre stress, sluta röka.

– Att vårdgivare jobbar för att hitta alternativa vägar att möta infektioner.

–  Ät probiotika som tillskott eller mjölksyrade grönsaker.

–  Ta extra D-vitamin under vintern.

–  Undvik antibakteriella medel i hemmet såsom munskölj, handsprit, rengöringsmedel med starkt antibakteriell verkan. De enda som överlever är de starkaste och farligaste bakterierna.

–  Tvätta händerna med varmt vatten och tvål, ofta.

–  Försiktighet i köket med att blanda råvaror, grönsaker för sig och kött för sig. Tvätta skärbrädor noga med varmt vatten och tvållösningar.

–  Köp närodlat om möjligt, ju längre bort varan kommer ifrån desto mer besprutad är produkten. Kan vi dessutom handla organiskt så blir det ju ännu bättre, jag köpte kött till nyår från en lokal gård i Västmanland och så mycket bättre det smakade. Ju mer vi gynnar dessa desto bättre blir också priset på längre sikt.

Jag vill gärna tro att om vi handlar svenskt så är det mindre med gifter i produktion, men det kanske bara är i min tro.

En sak är säker, sköt om din mage.

 

Nästa inlägg skall bli lite roligare, om choklad.

 

I hälsans tjänst

Mats

Detta år är ditt år- 10 tips för ett lyckat 2015

matsvision-att-bli-bast

Så här på årets första dag är det väl på sin plats att summera lite vad jag skrivit under 2014 och komma med lite tips för att hjälpa till med nyårslöftet.

Det som alltid ligger närmast till hands att avge som löfte är något som ligger en närmast, såsom fysiken eller en belastning t ex rökning eller gå ner i vikt.

Jag börjar året med att lista de 10 bästa råden för totalhälsa under 2015:

 

1/ Magen kanske är det viktigaste av alla tips. Går du på toa oregelbundet eller har du ont ganska ofta så måste du få hjälp med detta.

När vi stressar eller blir överviktiga så ökar mängden dåliga tarmbakterier och direkt så blir immunförsvaret sämre i vår kropp varför det är viktigt att balansera detta under 2015 för optimal hälsa.

Ät mer grönsaker och varför inte mjölksyrade som innehåller tonvis med nyttiga bakterier som jobbar för din kropp.

2/ Känslor är direkt kopplade till din mage, därför kan vi ibland få fjärilar i magen när vi ser någon vi tycker om. Likaså tvärtom, när vi äter för mycket onyttigt runt storhelger så kan det framkalla olustkänslor och kan förknippas med något som hänt under året eller tidigare i livet. Så för nästa år, för att bli lycklig skall magen vara i balans.

3/ Ge kosten en rivstart i januari med en sockerrensning eller detox eller varför inte en snövit månad. Bestäm hur månaden skall vara när det kommer till kosten och håll det stenhårt i 28 dagar och det gör underverk. Drick tillräckligt med vatten så skapar kroppen en fin balans, sikta på 1,5 liter per dag.

4/ Träningen skall startas direkt till helgen med att få igång 3 typer av muskelfibrer. För det krävs olika former av aktivitet. En är att få igång syresättningen med promenader, nästa är att köra lite intervall i backarna när du promenerat, 5 ggr upp och ner för en 25 meters backe. Den tredje fibern får du igång med lite styrketräning efter promenaden.

5/ Plocka bort så mycket socker som möjligt för det ställer till det för oss i stor utsträckning. Tänk dig läskindustrin hur dom ser till att få sälja mer volymer. Koffein finns det numer i många drycker där ute, det är vätskedrivande och att man sedan häller i en rejäl skvätt salt i drycken gör att hjärnans törstcentrum triggas att säga till dig att dricka mer. Nu är ju drycken salt och då måste man kompensera detta med att hälla i socker eller sötningsmedel, allt för att öka försäljningen och du bara får sämre hälsa.

6/ Se till att öka intaget av bra fetter från oljor, kokos, fisk, avocado, nötter och frön. Detta skapar bra balans i kroppen och så länge du äter dessa fetter och inte transfetter som bakverk och snacks så finns inget som skapar negativa förutsättningar i din kropp.

7/ Sov ordentligt. Det är kanske den näst viktigaste av alla tips idag. Det är när du sover som du hämtar kraften och kreativiteten till vardagsgöromål. Gå tillbaks till mitt inlägg om sömnen och läs mina 25 tips för god nattsömn.

8/ Bättre syresättning, är lika viktigt för en frisk kropp och det enda sättet för att få till detta är att pressa kroppen lite så att hjärtat får jobba. Gå in på min hemsida och gör steptestet och se vad du har som start på nya året. Eller så går du 5 km så raskt du kan och klocka en tid, är det under 50 minuter så är du godkänd, men vi kan lite till. Går du över 60 minuter så är du inte godkänd. Nytt test till påsk och du får en överraskning hur lätt det var.

9/ Kontemplation är ordet för 2015 då vi tänker på oss själva, gör något bara för dig. Gå på vernissage, fiska, sjung, meditera men det är du som skall må gott för då är det sedan lättare att ge till andra.

10/ Har du nu gjort en del av åtgärderna med din egen hälsa och t ex gått ner i vikt eller slutat röka så ge dig själv en belöning i form av en resa eller en spa behandling eller varför inte ett teaterbesök för dig och din partner.

Om vi inte är rädda om den kropp vi har vart skall vi då bo.

Gott Nytt År!

Mats