Listan på supermat du inte vill vara utan!

matsvision-gronsaker

Varför är det så att kroppen hellre vill ha skräp när man mår lite sämre och sedan vill man ha nyttigheter när man tränar och är stark? Det är förstås kopplat till hjärnans belöningssystem som tycker lite synd om dig när du mår dåligt och när du sedan mår super så behöver kroppen mindre av de substanser som triggar belöning, tex socker och alkohol.

Idag skall vi lista supermat som vi skall försöka få i oss varje vecka i lämplig mängd.

Genom att plocka in en del av dessa varje dag så får du bättre upptag av näringen i kroppen, du får bättre förbränning, mer energi, du utnyttjar näringen bättre och behöver äta mindre och sist men inte minst du håller dig frisk och stark länge.

1/ Tomater

Helst organiska, är sprängfullt med lykopene vilket är en kraftig antioxidant och som anses minska risken för cancer och stroke.

2/ Avocado

Innehåller fleromättade fetter som kroppen använder som energi och som hjälper kroppen att ta upp fettlösliga ämnen som vitaminer. Avocado anses minska inflammationer, minska kolesterol i blodet och har en hög mättnad som gör att man avstår från skräp.

3/Bär

Jordgubbar och blåbär skyddar hjärtat och förbättrar insulinkänsligheten. Blåbär och havtorn har en antiinflammatorisk effekt i tarmen, så bär kan vara till hjälp när man skall reparera tarmen efter sjukdom. Omega 7 i havtorn bygger upp tarmslemhinnan.

4/Gurka

Det är väl bara vatten, men så är inte fallet utan den innehåller bra med salter som balanserar dina mineraler i kroppen och ger dig vitamin B5 som är viktigt för energiomsättningen vid viktkontroll. Den hjälper kroppen att bli av med gifter och balansera vätskan vid ödem.

 5/Grönt

Sallad, spenat, broccoli, solrosfrön, groddar, kål verkar ha ett stort skyddande effekt mot mängder med sjukdomar. Dessa grödor innehåller mycket syre och därigenom motverkar de mycket skador, när sjukdom alstras mest i syrefattig miljö.

Samma sak gäller för ph-balans där dessa grönsaker skapar bra miljö för balans och där trivs varken tumörer eller dåliga bakterier.

 6/ Bra fetter

Olivolja

Kokosfett, kallpressad

Kokosmjölk

Avocado

Ägg, ekologiska frigående höns

Nötter, i de flesta former

Fisk, sardiner, makrill och lax (odlad är tveksam men den har 50 % sämre omega 3)

 

Bygg nu ditt eget skafferi ut efter tillgång och säsong, så fixar vi vinterns kräksjuka och influensa.

Det är 4 veckor tills det vänder och blir ljusare igen.

 

Hälsningar

Mats

Har vi två hjärnor eller är magkänsla bara ett påhitt?

matsvision-hjarna-mage-magkansla

Jag har i snart 25 år träffat människor som mått dåligt av olika anledningar och diagnostiserats med sjukdom, samtidigt som de beklagar sig över magbekymmer. Dessa personer tycker att magproblemet är underordnat den stora diagnosen, men nu kommer bevisen att magen och hjärnan är i symbios med varandra.

När vi i fosterstadiet tillverkas så görs vävnad till det centrala nervsystemet i hjärnstammen, samma vävnad används till tarmarnas nervsystem. Dessa kommunicerar med varandra genom vagus nerven ända från hjärnstammen ner till underlivet. Där av uttrycket att få fjärilar i magen när man ser något vackert eller att det drar ihop sig i magen när vi får svindel.

Bra och dåliga baciller

Tänk er nu att vi har 100 triljoner bakterier i kroppen vilket är 10 ggr fler bakterier än vi har celler i kroppen. Av dessa skall 85 % vara goda och 15% vara dåliga bakterier och de skall vara ett skydd mot inkräktare, absorbera näringsämnen, producera vitaminer, motverka allergier och ta bort giftämnen ur kroppen.

Vi vill inte att de dåliga bakterierna tar överhand i din kropp för då blir man sjuk, och saker som motarbetar de bra bakterierna är antibiotika, växtgifter, miljögifter, klorerat vatten och dålig kosthållning.

Immunförsvar

Dessa nervsystem jag pratat om ger mage och tarm en direkt kontakt och påverkan på immunförsvar, neuro hormonella- och metabola system i din kropp. På detta sätt har din tarmflora en djupgående effekt på ditt humör, psykisk hälsa och även ditt beteende. Så en störd tarmflora i tidiga barnaår med påverkan av mycket antibiotika kan ge effekt på beteendet senare i livet.

Forskning

Det har forskats väldigt lite på förhållandet mellan mage/tarm och psykologiska effekter och jag har läst på av en läkare som heter Andrew Wakefield som skrivit 130 artiklar om detta förhållande så jag är helt på det klara med vad som gäller.

För mycket dåliga bakterier i tarmsystemet ger en inkörsport till framtida hjärtproblem, diabetes och depression.

Det har visat sig att den största koncentrationen av serotonin som kroppen har återfinns i tarmarna, så vid bra balans i magen så blir tankens kraft enorm. Inom Kinesisk medicin så säger man att kraften kommer från magen och det får en helt ny betydelse i ljuset av detta.

Om vi missköter vår kropp och blir överviktiga av vilken anledning det än må vara så visar det sig att man har nästan 90 % mer dåliga tarmbakterier än normalviktiga. Detta kan således leda till andra följdsjukdomar bara för att man har felaktig tarmflora och inte övervikten i sig.

Vad skall vi då göra?

Ett barn som föds vaginalt blir översköljd av mamma med probiotika vid födseln för att direkt komma i balans gällande bakterieflora.

Men om vi nu kört lite vilse på livets väg och stressat för mycket eller slarvat med kost och motion vad gör du då?

Äta mjölksyrade produkter ger massor med probiotika eller att ta ett tillskott som finns i olika kvalitetsgrad, så se till att det är organisk och innehåller miljoner lactobaciller.

Du kan även hjälpa tarmen genom att äta gröna drinkar med spenat, cocosmjölk och broccoli, eller ta 6-10 cl av en naturligt pressad aloe vera. I detta fall är det noga att den är ekologisk och bara pressat frukt kött och inte hela plantan. Det finns några olika på marknaden, men det jag tittat på så är det en som sticker ut och den heter Forever Aloe Vera Gel.

Förutom att ge tillskott eller sköta sin kost minutiöst och göra egen mjölksyrade intag så är det ju viktigt att inte belasta tarmen för mycket med oro och stress.

Det du gör med probiotika är att träna immunförsvaret att stå upp mot inflammatorisk stimuli, så det inte får möjlighet att ge sig på ditt hjärta eller hjärna. När överbelastningen ger sig på dina njurar så stannar systemet och symtomet kommer i din sköldkörtel som i sin tur inte kan sköta ämnesomsättning eller ge dig ny energi. Detta får jag prata om en annan dag.

Det finns svamp kvar i skogen för de som vill ha avkopplingen i friska luften.

Ha det bra alla!

Mats

Vi håller på att vinna slaget mot läsk producenterna!

MATSVISION-LASK-ONYTTIGT

Vi gnäller ofta över hur man i USA gör allt fel när det gäller hälsa och hur man behandlar sin kropp, men nu börjar man få upp ögonen för vissa saker och förändringens vindar blåser. Rapporter visar att 63 % av amerikanarna väljer att helt avstå från att dricka läsk i sin vardagliga konsumtion. Det har dramatiskt minskat försäljningen av läsk i landet trots att producenterna försöker göra större förpackningar så att volymen skall bibehållas.

Man riktar dessutom in sig på barn och ungdomar genom att personrikta utbudet så att dessa individer köper sin egen läsk med sitt namn på, känns det igen?

Detta ökade försäljningen igen med en utstuderad taktik att lära våra barns hjärnor hur viktig läsken är för dem. Hur kan våra myndigheter gå med på detta?

Tester

När vi då tittar på forskningen runt läsk så är den entydig – ingenting är bra för kroppen.

Tester på möss visar att såväl minne som inlärning tar skada och försämras och detta i högre utsträckning bland tonåringar än hos vuxna. Det är inte en start i livet vi vill att våra barn skall ha.

Läskdricka i såväl light som regular form är individuellt den största faktor till fetma. Den som vill gå ner i vikt och väljer en light dryck i tron att det inte ger kalorier och därmed ett sundare alternativ blir totalt lurad och snarare tvärtom försämrar sina möjligheter att gå ner i vikt.

Diet läsk och i synnerhet aspartam ger en stimuli för mer sug efter socker och enkla kolhydrater och kommer att öppna upp för inlagring av fett och därmed viktuppgång.

 

Studier har visat dessa produkter som inkörsport till diabetes, hjärt/kärl problem och till och med stroke.

Coca Cola hävdar envist fortfarande att aspartam är högkvalitativt alternativ till socker.

De har inte bemödat sig att titta på de 100 tals studier som visar på de skadliga effekterna för vår hälsa som dessa produkter har.

Effekter

  • Inom 20 minuter så sticker sockret i höjden och levern svarar med att göra om sockret till lagringsbar energi, fett.
  • Inom 40 minuter har kroppen startat en koffein absorbtion med förhöjt blodtryck som följd och levern sänder ännu mer socker till blodet.
  • Inom 45 minuter får vi en dopaminrespons i hjärnans belöningssystem som dessutom säger att det här var ju bra, ta lite mer för det känns skönt.
  • Inom 60 minuter blir det ”crash” i blodsockret och förstås ett sug efter mer, som dessutom belöningssystemet har bekräftat som en bra åtgärd.

Alla med högt blodtryck, högt kolesterol, diabetes eller extravikt har problem med insulinkänsligheten och bör avhålla sig helt från läsk i såväl light som vanlig form.

Vill du ha bubblor så tar du lite kolsyrat vatten med lite citron eller till och med söta med lite Stevia.

Det finns inget som är i närheten av vatten som den enda vätska i större mängd som kroppen behöver. Om vi tänker lite filosofiskt så har vi antagligen en gång för länge sedan klivit upp ur vattnet och blivit landdjur så vi har nog en mycket seriösare relation till vatten än vad vi faktiskt förstår.

Det blev lite gnälligt idag men det är ju november och början på veckan.

Hälsningar

Mats

Hittar du inte formen trots otaliga försök så kommer lösningen här!

matsvision-smoothie

Jag skall försöka förklara hur det skall gå till om vi verkligen går på djupet med problemet. Vissa saker är lite ”nördigt” även för mig men du kan plocka delar av det och du som verkligen fightas med stress och övervikt och kanske lite frustration skall ta det hela vägen för det blir ett nytt liv när kroppen ändrat riktning.

 

 

Vi skall ta det i några olika block med inriktning på muskler, förbränning, tarmfunktion och hormoner.

 

 

Genom att ändra kosten i några olika steg så förändras metabolismen så att du inte behöver äta mer än 3 gånger per dag. Att ständigt fylla på med mellanmål och snacks gynnar bara industrin och fettinlagringen.

 

 

Förbränning

 

När man måste ha någonting att tugga på var och varannan timme så kommer inte blodsockret ner tillräckligt för att insulinet skall slå av och då hindras fettförbränningen konstant och cellerna står hela tiden öppna för ny fettinlagring.

Istället skall du vänja kroppen av med enkla kolhydrater som socker, vetemjöl och fruktos som är processad, vilket förekommer som sirap i halvfabrikat.

När sedan kroppen anpassat sig till det nya så kommer den inte att reagera när du får en smörgås eller någon efterrätt, men det tar 3-6 månader. De första 28 dagarna så avstår man även från vanlig frukt för att vänja kroppen.

 

Muskler

Musklerna måste tränas i att välja fett som bränsle och då krävs att du varvar promenader med belastningsträning och intervaller. Kroppen som motstånd och armhävningar, ben böj, backträning, burpees och plankan. Då kopplar kroppen på nya fibrer som använder större andel fett till förbränningen, samtidigt som man vänjer av kroppen med att vilja ha socker. Kör 2 promenader plus 2 muskel/intervall pass per vecka så blir kroppen lycklig.

 

Tarmfunktion

Tarmen behöver lugn och ro för att sköta optimal förbränning, så avstå från gluten och framför allt vete. Begränsa intaget av pastöriserade produkter till fetyoghurt och lite mjölk i kaffet. Ät mjölksyrabakterier eller tillskott av probiotika, det gynnar din fettförbränning och balanserar immunförsvaret. Jaga bort processad fruktos, alltså inga halvfabrikat. Hjälp tarmen på traven med 1 dl Aloe Vera per dag, det gör susen.

 

Så vad ska man äta:

Frukost: en drink på avokado, chiafrön, cocosmjölk, spenat, salt o peppar och 2 ekologiska ägg.

Lunch: Linser, ris broccoli, blomkål, rödkål, tomat, chili och kyckling eller fisk.

Mellanmål: Lite fetyoghurt och valnötter.

Middag: Som lunch med alternativ nötfärs eller falafelbiffar.

Du kan även gasa lite extra efter 28 dagar och lägga in periodisk fasta med systemet 16/8 eller 5/2, vilket som passar dig. Läs mer om detta i tidigare inlägg.

 

Sömn:

Se till att sova 7 timmar för där reparerar kroppen, den bygger upp lagren, den rensar och den förnyar celler och hormoner. Är din svaghet på detta område så går du tillbaks till inlägg för 2 veckor sedan där jag pratar om sömntips.
Vill du gå hela vägen och verkligen rena systemet:

Mat som du stoppar i dig som behandlats med antibiotika förstör bakteriefloran och kommer obönhörligen att göra dig fet. Här kan man ju vara ultranoggrann eller ta en medelväg när man väljer ekologiskt eller mat producerat i vissa länder som USA och Argentina.

Hormonstörande ämnen som används vid besprutning av grönsaker, soja och inte minst kaffe. Välj närproducerat eller när det gäller kaffe så väljer vi ekologiskt.

Sötningsmedel i alla former avstår du från tills du har vant kroppen vid ett nytt sätt och sedan kommer det att ge sig själv att du inte vill ha, men det gör inget om du tar något emellanåt för att du känner för det, det fixar kroppen.

Avstå från all enkel snabbmat generellt, gör allt från riktig råvara så undviker du fällor med socker, sötningsmedel, smakförstärkare och hormonstörande ingredienser.

 

Till sist:

Ta detta i 3 stycken 28 dagarsperioder så kommer din kropp att slå frivolter och efter

3-6 månader så har du en ny kropp och knopp för inte att förringa så kommer din mentala kapacitet att förbättras.

 

 

Er rådgivare i hälsa

Mats Petersson

Ännu mer om hälsans kraft när mörkret kommer!

matsvision-host-eld

Ibland så kan det kännas som att det är meningslöst att göra något kreativt när det regnar ute eller är mörkt och tråkigt. Man vill hellre krypa under filten och titta på TV med en kopp te och sin partner. Det är ju inte så dumt och dessutom ganska avstressande. Men om det inte är något bra på TV eller dataskärmen bara ger dig hybris av all reklam eller intetsägande spelvarianter, vad göra då?

Så här ligger det till:

Våra hjärnor kör antingen på i invanda spår eller så kan man utveckla och skapa nya nervceller i hjärnan så att man får en mental utveckling. Många av oss tutar på i våra jobb som vi alltid har gjort utan att vara medvetet närvarande, precis som när man zappar på TV:n men inte orkar bry sig vad man tittar på.

En hobby du tycker om skapar en helt annan mening för hjärnan, som skapar nya celler som kan kommunicera med de olika delarna i din hjärna.
Detta skapar positiva känslor och dessa är smittsamma så du ger dig själv positiv boost hela tiden och skapar därmed mental utveckling.
Om vi bara kör på utan mening eller mål så kommer hjärnan att långsamt brytas ner och skapa sjukdom.

Så vad skall vi göra:

Att städa garaget är avstressande och ger fokus i hjärnan med direkt feedback med positiva känslor. Handarbeta, fixa lite på huset, måla, rita, eller fiska skapar också nya nervceller i din hjärna som har enorm positiv återkoppling till din mentala styrka och utvecklar dig på många plan.

Så när ungdomarna sitter och spelar Call of Duty så flyttas ögonen i rasande fart mellan upplevelserna på skärmen och är väldigt negativt för den mentala utvecklingen. Men om de bryter av och gör något kontemplativt som att städa garderoben så blir det tvärtom en positiv mental utveckling som gagnar alla.

Så nu vet ni hur ni skall göra för att utvecklas mentalt under vintermånaderna.

I hälsans tjänst
Mats Petersson

Håll dig frisk under vintern!

matsvision-vinter-sol

Jag sitter och läser om det nya influensa vaccinet som är en combo av 3 vacciner som vi skall bomba vårt immunförsvar med. Jag jobbar med en hel del toppidrottare som ibland tvingas ta dessa vacciner i tron att de skall hålla sig friska under vintern, men utan att diskutera riskerna med det.

Att träffa fullt friska idrottstjejer som tagit svininfluens vaccin och sedan insjuknat i narkolepsi och helt fått sluta med sitt idrottande borde ge signal till varenda läkare att ifrågasätta sitt handlande. Den senaste jättevaccineringen mot svininfluensa sägs ha räddat livet på 2 personer medan 800 har fått narkolepsi och sina liv förstörda.

Om du väljer att avstå från vaccinering så får du här en sammanställning av vad forskning inom nutrition ger som alternativ för att du skall hålla dig frisk hela året och dessutom stärka ditt immunförsvar istället för att utarma det.

Saker som stärker ditt immunförsvar mer än vaccin:

 

  • D-vitamin som verkar som ett hormon i kroppen har mycket bättre effekt mot influensa än vaccinering! När du lagrar D-vitamin i levern så är det avgörande för att bilda glutation som är kroppens starkaste antioxidant och som hjälper kroppen att rensa gifter. Detta är superviktigt för immunförsvaret.
  • Öka mängden bra tarmbakterier i kroppen, tex lactobaciller så tar dessa överhand och tillåter inte dåliga bakterier att få fäste i kroppen. Köp ett tillskott med probiotika så sköter kroppen resten.
  • Ät vitlök dagligen och lite persilja så störs inte omgivningen. Detta är mycket stärkande för ditt försvar.
  • Drick grönt te.
  • Ät broccoli och spenat eller drick en bra Aloe Vera.
  • Ät nyttiga fetter från fisk, avokado, kokos, olivolja och fet yoghurt.
  • Avstå från processad mat som halvfabrikat utan gör mat från grunden.
  • Minimera intag av socker eller ännu hellre avstå.
  • Vete har visat sig vara ett problem för känsliga personer, så har du mycket förkylningar så provar du att avstå från det. Du äter istället kolhydrater från grönsaker, ris och potatis.
  • Träna 3 gånger i veckan stärker immunförsvaret genom att dina antikroppar snabbare kommer till undsättning.
  • Sova gott är bevisat ett fantastiskt skydd mot infektioner.
  • Tvätta händerna regelbundet när du varit på träning eller tagit i saker där många människor passerat.
  • Stressa mindre! Är jobbet en lustfylld utmaning eller är det bara belastning? Ställ frågan till dig själv.
  • Sex! Stärker immunförsvaret likväl som skratt och positiva känslor.

    Gå igenom listan och se vad du kan göra förändringar inom och därigenom kvalitetssäkra ditt eget immunförsvar.
    Börja på en gång så klarar du vintern och dess infektioner.

    I hälsans tjänst
    Mats Petersson