Är sommaren slut och mörkret här?

matsvision-höstlöpning

Samma sak varje år, nu sitter man kl 21 och ojar sig att mörkret faller och solbrännan är borta.

Denna fantastiska sommar med massor med sol och D-vitamin borgar väl för att vi skall klara hösten utan förkylningar eller depression.
Det finns en så kallad halveringstid för detta också, det tar slut snabbt, så därför måste vi fylla på. Det behövs 14 dagar i solen runt ekvatorn med förnuftigt solande för att förråden skall fyllas av D-vitamin, men det har inte jag tid med för jag skall vara i nord Norge och i Luleå stora delar av hösten och jobba så hur blir det då. Det finns klara forskningssamband mellan D vitaminbrist och depression, men också demens och Alzheimer.

Tänk efter – mormor på servicehemmet går på promenad i kappa och slokhatt och får ingen sol som ger D- vitamin och kanske av detta blir gammal för fort.
Själv bävar jag lite varje år inför höstens antågande för jag vet att november skulle jag vilja lyfta ur kalendern men redan efter nyår när ljuset kommer börjar jag leva igen. Min lösning är att ta D- vitamin som tillskott för jag kan inte åka en vecka i månaden till solen och så är det för de allra flesta som bor i Norden.
Köp en bra D-3 på hälsokost och ta sedan 5000 IU ( internationella enheter) per dag från oktober till februari så kommer det att hjälpa till.
Om man kommer från en annan del av världen, genetiskt, så kan det vara så att enzym uppsättningen är ändrad så att kroppen räknar med att solen lyser jämt. Flyttar man sedan till den kalla norden och lampan är släckt 6 månader om året så kan det skapa stora bekymmer och man behöver ta mer än detta rekommenderade intag men det är specialfall.

Annars rekommenderar jag långa promenader under hösten så du får lite extra och sedan äter vi fet fisk. Jag återkommer när jag gjort min egen D- vitamin som jag kan gå i god för.

Sköt om er så länge.

Mats Petersson

Sötningsmedel – är det så farligt?

453037595

Det finns flertalet sötningsmedel som industrin använder för att lura oss att tycka om deras produkter. Generellt så är jag emot allt konstgjort och framför allt när man lurar biokemin i vår kropp.

Jag tänkte idag hålla mig till den största av dessa, aspartam. Detta är en blandning av aminosyrorna fenylalanin och asparginsyra. När dessa tas om hand av kroppen bildas små mängder träsprit och formaldehyd, som är cancerframkallande och giftigt.
Aminosyrorna som jag beskriver är inte alls farliga men i dessa mängder som förekommer i aspartam återfinns inte någon annan stans i naturen. Att man sedan bundit ihop denna mängd aminosyror med en metylester som är rent gift bildas ingen bra kombo. Alla djur utom människan kan bryta ner denna kombo, därav de positiva resultaten i djurförsök.

Att dricka light läsk ger ju inga kalorier och därför kanon om man vill gå ner i vikt, tror vi. Hjärnan räknar inte kalorier utan sötningseffekt, aspartam är 250 ggr sötare än socker och ger en stor kick till belöningssystemet men ack så temporärt. Socker såväl som sötningsmedel som intages i upplöst form dvs, dryckesvägen frisätter en hungerpeptid som talar om för hjärnan att man vill ha mer. Därför träffar man dagligen människor som gladelikt kan bälja i sig 1,5 och 2 liter light dryck. Men stigen i till ett felaktigt ätbeteende är väldigt nära. Det är enkelt att hjärnan ger signal till intag av framför allt dåliga kolhydrater, snabbmat, godis och enkla lösningar.
Om du nu vill börja hösten med ett hälsosamt tänk och plocka bort några sommarkilon efter mycket grillning och bag in box, kör inte in på light dryck.
Dessa sötningsmedel ger större viktuppgång än socker, träna kroppen i att det är ok med vatten.
Det tar 28 dagar att bli av med suget, för de flesta!!!
Ta bort sötningsmedlen och ge kroppen lite ekologist cocosfett under denna månad så blir din kropp glad.

Vi återkommer med 28 dagars socker program under hösten

I hälsans tjänst
Mats Petersson

Genmanupilation – Det är dags att sätta ner foten rejält!!

matsvision-genmanupulering

Jag har i större delen av mitt liv försökt leva så sunt som möjligt med så lite gifter i min omgivning, som jag haft förstånd till.

När jag de senaste 25 åren sysslat mycket med kostens betydelse för att förhindra sjukdom och istället proaktivt arbetat med prestation och lust, så kan man inte bortse från att det finns andra människor som bara ser till profiten och fullständigt struntar i konsekvenser.

Här kommer genmanipulering(GMO) in i bilden, som en allt mer skrämmande faktor i våra liv. Men vi kan faktiskt välja vad vi stoppar i oss och avstå från sådant som gör skada.
Låt mig berätta om produktion av majs och soja i Nord och Sydamerika:

Alla som bedriver företag har givet i sikte att optimera förtjänst och position på marknad. En faktor som begränsar denna utveckling är ogräs runt grödorna och därför sprutar man ogräsmedel på fälten för att hindra tillväxt av dessa. Nu tål ju inte grödan hur mycket gift som helst för att inte själv ta skada så då finns en försiktighetsprincip som bör råda när det kommer till ekologisk balans.
Ett väldigt effektivt bekämpningsmedel som vi alla stött på någon gång heter Roundup och tar kål på allt som vill växa naturligt.
Nu har forskare genmanipulerat majs och soja så att den tål Roundup och följaktligen kan man bespruta skörden utan att grödan tar skada!! Äter vi sedan dessa produkter så får vi i oss Roundup i kroppen (hemsk tanke) och vad händer då. Kroppen måste reagera som mot vilket gift som helst och sätta in motåtgärd och det är mikrober (bakterier) som finns i tarmarna. Det blir stor åtgång på dessa bakterier och de dåliga bakterierna får överhand och växer till vilket skapar sjukdom som inflammationer, läckande tarm och mat allergi. En biprodukt av denna process är ammoniak som inte kroppen orkar hantera i längden utan skapar andra sjukdomar som hjärtsjukdom och diabetes.
Den aktiva substansen i bekämpningsmedlet heter Glyphosate och produceras av ett företag som heter Monsanto. Substansen blockerar leverns avgiftning så att alla möjliga sjukdoms processer kan ta sin början i våra kroppar. Det som blir ännu mer oroväckande är att stora delar av dessa skördar i Sydamerika går på export som djurfoder till Europa och som vi sedan äter när vi grillar på lördagskvällen.

I Argentina så finns det 18 miljoner hektar mark där man odlar soja och majs som är besprutad med detta bekämpningsmedel. Andelen barn som föds med missbildningar är skyhög och cancer fallen ökar lavinartat. En stad i Argentina som heter Malvinas omges av stora fält med odlingar av dessa båda grödor och som besprutas med detta växtgift. Där är andelen missfall 100 gånger högre än i övriga landet!! Vem vill bilda familj där?

Grocery Manufactured Assosiation (GMA) som är en sammanslutning av företag som i många fall använder dessa bekämpningsmedel för att vinstoptimera men som struntar i om vi tar skada av processen har framgångsrikt lagt ner 100 miljoner dollar för att motarbeta genomförande av en lag som kräver märkning av produkter som är genmanipulerade. Ett upprop till bojkott är på sin plats.
Jag skall fortsätta att syna hur det ser ut i Sverige och vilket djurfoder vi har till kor, kyckling och grisar, och jag hoppas det ser bättre ut.
Det vi i alla fall skall göra är att köpa svenskproducerat och ekologiskt för vi har bara en kropp i detta liv och om vi inte sköter om den vart skall vi då bo.

I hälsans tjänst
Mats Petersson

Mer kunskap om periodisk fasta!

periodisk-fasta-5-2-matsvision

Förutom det rent estetiska med mindre bukfett och bättre muskel metabolism så beskriver forskare en del andra effekter och det måste vi titta på.

Det man pratar om heter IGF-1 och är ett hormon som vi måste ha för att överleva. Detta bildas i levern med hjälp av insulin och på ”uppdrag” av tillväxthormonet som producerats på natten i hjärnan. Detta hormon skall hjälpa kroppen att repareras och ge tillväxt, inte minst muskulär tillväxt. Men det visar sig också ge tillväxt på cancerceller och det är ju skrämmande.
Ökat intag av protein ger mer tillväxthormon och högre andel IGF-1, vilket alltså innebär högre cancer risk? Då har man bara tittat halvvägs i biokemin.
Vi skall titta på något som heter IGFBP-3 och IGFBP-1, dessa båda hormoner bromsar effekten av IGF-1 så det inte finns så mycket fritt IGF-1 snurrande i kroppen där det kan göra skada och felaktig tillväxt.
IGFBP-1 är styrda av insulinnivån i kroppen och är mest effektiv i sin balansering av IGF-1 vid låga insulinnivåer medan vid höga nivåer tappar det sin effekt vilket gör att IGF-1 får snurra ut i kroppen och göra mer skada än nytta.
Så kontentan blir enligt följande: Vi skall ha IGF-1 för tillväxt men balansera det med IGFBP-1 och 3 vilket vi uppnår med en bra kost av nyttiga fetter, bra protein och kolhydrater från grönsaker, vilket ger ett lägre insulinsvar och garanterat balans mellan IGF-hormonerna.
Om vi sedan lägger till motionen så blir insulinkänsligheten bättre och kroppen behöver mindre mängd för att hålla balansen. Detta skapar bättre viktkontroll, bättre muskulär tillväxt och dessutom motverkar det cancer istället för att skapa.

Låt mig återgå till den periodiska fastan och dess verkningar. Att äta 500 kalorier om dagen i 2 dagar och sedan äta skräpmat resten av tiden som beskrevs i någon av studierna gör mig närmast förbannad. Hur knäpp får man vara.
En del människor beskriver att de testat 5/2 men att de kompenserat sitt minskade energi intag en dag med att äta extra mycket dagen efter och därmed över tid inte fått någon effekt. Då tycker jag att 16/8 kan vara ett bättre alternativ, där man får äta sig mätt varje dag och man kanske pinar sig mindre. Helt klart är att vare sig man väljer 5/2 eller någon annan variant så är valet av näringsämnen och råvaror fortfarande lika viktigt. Dessutom är ditt mind-set kanske det allra viktigaste, har du bestämt dig?
Använd dig av en struktur i kost och träning så får du resultat oavsett vilken variant du väljer.
Senare i höst kommer du att kunna välja en variant som passar ditt mind-set och följa det under 28 dagar med mig. Detta ber jag att få återkomma till här på hemsidan.

I hälsans tjänst
Mats Petersson

Periodisk fasta! Svält eller balansering av kroppens funktioner?

Vi är väl många som följt utvecklingen av vårens diet fluga 5/2- ,vad är det och vad händer egentligen i vår kropp? Vilka passar det för och vilka skall inte ge sig in i detta.

Jag tänkte ge min syn på fasta och även räta ut några frågetecken.

Periodisk fasta innebär att man har kalorirestriktion under en period för att sedan äta lite mer andra tider under t.ex en vecka. Så 5/2 innebär att man äter normalt under 5 av veckans dagar medan man sedan äter strikt i 2 valfria dagar. En variant på detta är att äta 16/8, där man fastar i 16 timmar för att sedan äta sitt tänkta dagsbehov under 8 timmar, förslagsvis mellan 12-20. Det finns även andra varianter på detta som kan varieras efter önskemål och mental förmåga.
Vilka skall inte ge sig in i denna snårskog av kosthåll: Personer med osunt förhållande till mat eller missbruk av annan art. Extremt hårt tränande personer kan få för lite energi vilket kan leda till andra brister i muskler och celler. Personer i psykisk obalans eller utmattning som medicinerar tycker jag också skall avhålla sig från denna variant.
Diabetiker och hjärtpatienter skall också vara försiktiga med fasta och bör rådgöra med dietist, näringsfysiolog eller vårdgivare innan man startar liknande process. Detta tycker jag även gäller personer som gjort gastric bypass.

Vad händer i kroppen?
Vi tar exemplet med 16/8 där man fastar mellan 20:00 till 12:00 nästa dag.
Hormonet kortisol är här väldigt centralt och utsöndras från dina binjurar med start kl 04 på morgonen för att sedan dämpas vid lunchtid.
Detta hormon har som uppgift att väcka kroppen till ny arbetsdag, det höjer ämnesomsättningen i muskler, ökar smärttröskel, tar ner utmattning och stärker motivation, vakenhet och minnesfunktion. Alla dessa funktioner var givet fantastiska att ha förr i tiden när familjen vaknade och det inte fanns någon frukost att tillgå utan man skulle ut och se om det fanns något byte i fällorna.
Den energikälla som här är rådande och avgörande viktig är fett, vilket innebär att man bränner fett hela natten och ända fram till lunch förutsatt att vi inte bryter faste processen med någonting förutom vatten, kaffe eller dylikt. För dig som tränar på morgonen fungerar det med 10 gram aminosyror, vilket heller inte stör processen.
Förr i tiden var det klara skiljelinjer mellan natt och dag, jobb och fritid, så kroppen kände igen när det var stress eller inte. I dag har teknisk utveckling och tillgänglighet gjort att stressen är närvarande större del av dygnet och kortisolet blir istället din fiende och börjar lagra fett till sämre tider. Man kan alltså stressa sig till en övervikt. Den högsta nivån av kortisol är vid frukost, för att sedan minska under förmiddagen.
Om vi kör vårt liv lite för hektiskt med för lite motion och enkla lösningar när det gäller kostintag, så ökar kroppen sin produktion av kortisol och detta innebär sekundärt att blodtrycket höjs och vi får sömnstörningar. Dessutom bryter kortisol ner vävnad som omvandlas till socker och detta ger förhöjda insulinnivåer, med efterföljande viktproblem och mer smärta i muskler och vävnad.

Jag har under större delen av mina 25 år i hälsans tjänst vurmat för att äta frukost som en kung, så hur skall jag ställa mig till detta nu? Vi gör ett försök.
Vid frukost så är kroppen i behov av energi och den gör sig beredd att skeppa ut energin med insulin till alla celler, faktum är att det högsta insulinpåslag du får under dagen är efter frukost. Detta skulle då ge svar på varför mängder av kunder till mig genom åren vittnat om ökad hunger efter grötfrukost och smörgås i jämförelse med att ha ätit fet yoghurt, nötter och ägg. Inget ont om gröten, men lägg till ett par ägg och skippa mackan, allt för att få lägre insulinpåslag.
Om vi då istället fastar till kl 12 och låter kortisolet jobba för oss så kommer ingen hunger och vi orkar dessutom träna och jobba.
Det viktiga är att vi måste äta 40% av dagsintaget mellan 12-13 vilket i mitt fall innebär ca: 1000 kalorier och det ger då viss effekt på paltkoman som inträffar efter lunch. Samma gäller för middag, men det blir svårt att komma upp i 1000 kalorier klockan 19:30 för att sedan stänga kakhålet klockan 20. Så summan blir alltid lite mindre kalorier än vad jag tänkt mig och när helgen kommer är det sista slurken vin och sista ostbiten kl 19:58. Du kommer att kunna följa med på en test under 28 dagar där jag blir din ciceron senare i höst, och där vi tar hänsyn till vem du är och vad du vill.

I nästa inlägg denna vecka skall jag förklara det biokemiska som läkarna snubblat på när de pratar om att förhindra cancer med 5/2 metoden.

I hälsans tjänst
Mats Petersson