Nycklar till ett mycket hälsosammare liv!

ss-active-mature-couple-outdoors-smiling

En enkel lösning på ett komplext problem

Låt oss försöka ge en lite lektion i biomekemi och hur dess verkningar kan vara avgörande för vårt liv och välmående.

Vårt livsmönster har på ett dramatiskt sätt påverkat våra liv de senaste 30 åren, framför allt genom ändrade kostvanor och motionsvanor. Vi gör emellanåt pinsamma försök att skylla på våra gener och anförvanter som inte kan stå till svars eller förklara sig, när det i själva verket är våra livsmönster som är det största felet även om en genetisk koppling kan vara en katalysator till uppkommen sjukdom.

En artikel i Journal of Cancer Research visar att så mycket som var tredje cancersjukdom är direkt relaterad till övervikt.

Om vi då ser på statistiken av svårt överviktiga så har den ökat med 30 % hos vuxna sedan 1980. Än värre är det bland våra barn där ökningen är 50%, så om forskningen håller så kommer vi se en ökning av cancer hos våra barn, och det känns frustrerande att försöka ta in.

Vad är då problemet? Teknikutveckling, stillasittande, ekonomisk tillväxt?

Det är mycket mer invecklat, men som ofta, den geniala lösningen är enkel.

Vi lär oss i skolan om hur hormoner fungerar och dess verkningar i kroppen och knoppen. Idag skall vi prata om två stycken av dessa, insulin och leptin.

Man kan säga att dessa hormoner gör maten till liv i våra kroppar. Leptin produceras i våra fettceller och som pratar med din hjärna om hunger och mättnad, om hur mycket energi som finns tillgängligt och vad som skall göras med den.

Insulin är det hormon som transporterar in energi i såväl muskler som fettceller. Ibland så uppstår ett motstånd mot det egna hormonet och det framkallas av att vi fått ett långvarigt påslag för att det funnits för mycket energi att ta hand om eller mängden fettceller har ökat och bildar mer leptin som skriker, nu räcker det.

En överviktig person har mer leptin i kroppen som försöker få oss att äta mindre, men som bildar ett motstånd mot sig själv och istället skapar inflammatoriska processer i kroppen och med det ökad smärta.

Insulin fungerar på samma sätt, för mycket påslag under en lång tid skapar ett motstånd mot sig själv och kroppen föredrar att öppna fettcellerna för inlagring istället för muskler.

 

matsvision-peakperformance-in-life-1000x550

Vad är då den geniala men enkla lösningen?

Stora svängningar i insulin och leptin nivåer skapas av processad mat, enkla kolhydrater, socker i upplöst form. Avstå från halvfabrikat, läsk, mjölmat (vete), konstgjord fruktos, och välj istället rena produkter som grönsaker, närodlad frukt, bra fetter och protein från blandat animalisk och vegetarisk källa.

Sen är det bra att lära sig att hantera hunger med hjälp av lite fasta, typ 5:2 eller 16:8.

Detta göra att leptin och insulin nivåer balanseras och vi får mindre smärta, bättre viktkontroll och antagligen ett bättre skydd mot vår värsta fiende; cancern.

Att vi sedan lägger till en motionsform som vi tycker om 3-4 ggr per vecka kommer att trimma receptorerna till dessa hormoner vi beskrivit och göra dessa än mer receptiva och” garantera” ett rikare liv.

Du kommer senare att kunna följa mig under ett 28 dagars program där jag  hjälper dig på rätt väg, utifrån ditt startläge och dina ambitioner.

I hälsans tjänst,

Mats Petersson

Vägen till ett hälsosammare liv!

ma-battre

 

 

Behöver man lägga ner flera timmar träning om dagen för att hålla sig frisk och i vid god vigör? Nej det räcker med 20 minuter 3 ggr i vecka så optimerar vi våra kroppsliga funktioner!

Tänket är bara motsatt det logiska, less is more. Vi tar en tripp in i våra muskler för att förklara detta på rätt sätt: vi har tre viktiga muskelfibrer att ta hänsyn till.

  1. Långsamma fibrer med mycket syre och kapillärer och fler
    mitokondrier (musklernas kraftstationer) som omsätter energi. Joggare har mycket av dessa fibrer.
  2. Snabba fibrer som är 5 ggr snabbare än de långsamma och har färre och mer kompakta mitokondrier som används när vi gör temposkiften och styrkepåslag. Lagidrottare, såsom handbollsspelare och hockeyspelare har mycket av dessa fibrer.
  3. Supersnabba fibrer som används när vi arbetar utan syre i snabba rörelser. Idrottare som förlitar sig på ett fåtal explosiva moment, likt sprinters, har mycket av dessa fibrer.

Om vi bara väljer att springa på löpbandet så kommer typ 2 och 3 fibrerna att monteras ner och vi får mindre mängd muskler som bränner fett och skapar ett starkt immunförsvar. Om vi istället kör på så hög intensitet vi orkar under en kort period av 20 minuter t.ex TABATA så händer massor med positiva saker för vår kropp.

  • Förhöjd tillväxthormonproduktion , skapar muskulär tillväxt, stoppar åldrandet
  • Mindre kroppsfett
  • Stramare hud och mindre rynkor
  • Mer energi och högre sexuell lust
  • Ökad snabbhet

 

Om jag nu inte kan köra TABATA, vad göra då? En power walk i en kvart och sedan 10-15 ggr upp och ner för en 20 meters backe, total träning 30 minuter.
Förhöjd tillväxthormon skapar ju högre IGF-1 (ett hormon som ökar förbränningen) vilket dock inte är bra enligt viss forskning. Men hittar vi en balans mellan träning och kost så balanserar kroppen balansen  på IGF-1 på egen hand. För vi vill ha högt IGF-1 men endast i balans.

Detta fenomen skall jag förklara i kommande inlägg, då vi skall gå in djupare på hur det funkar i din kropp och knopp.

 

I hälsans tjänst

Mats Petersson